- Det viktigste er å få byggestart så fort som mulig, sa Jorid Jagtøyen (Sp) som er opposisjonsleder i formannskapet og kommunestyret.

Dyrkajord

Jagtøyen var blant de 5 av 11 som stemte for at Lerkrysset kan spares inn. Hun betegnet Lerkrysset som dårlig, at det vil ta mye dyrkajord og at krysset innebærer at det kommer ei bru over elva siden det er kryssing over til Losengrenda på Kvål. Ifølge Nye Veier kan 90 dekar dyrkamark spares inn om Lerkrysset utgår.

- Selvfølgelig skal vi tenke på Ler. Ler kan ikke sammenlignes med det som har skjedd på Søberg. Ny E6 vil avlaste dagens E6 med 9000 biler, sa Jagtøyen.

Argumentet om at Lerkrysset er viktig som forbindelse over til Klæbu som etter hvert blir en del av Trondheim, syntes Jagtøyen ikke veier tungt.

- Jeg har ikke hørt noe om at Klæbu og Trondheim har sagt noe om det. De får ny vei over Torgård, sa Jagtøyen.

Om byggestart

Jagtøyen framhevet at det er viktig å få byggestart så fort som mulig for strekninga Kvål-Melhus sentrum for å forhindre køproblemer på Kvål. Allerede i dag er det store køproblemer i rushtida på grunn av lyskrysset og stor trafikkmengde.

Senterpartiet stilte med tre representanter under formannskapsmøtet i dag ettersom den ene trådte inn etter at Sigmund Gråbak (Melhuslista) var inhabil siden han bor og har næring på Ler.

De fem representantene som stemte for å spare inn Lerkrysset kom fra Sp, H og Frp. Lisbeth Tiller (Frp) tok også ordet, og hun sa at det allerede har kommet klager på mye trafikk langs veien til Klæbu og da spesielt lastebiltrafikk, og hun mente at det derfor ikke var nødvendig med et Lerkryss siden det vil kanalisere trafikk retning Klæbu.