– Jeg er redd for at Melhus ikke kan få begge deler, sa utbyggingssjef Lars Bjørgård fra Nye Veier og viste fram en plansje av Ole Brumm.

Om innsparinger

Bjørgård var invitert til frokostmøtet til Næringsforeningen i Trondheimsregionen avdeling Melhus til å snakke om E6-strekninga Melhus-Ulsberg. Nye Veier har hånd om hele utbyggingen, unntatt E6 Soknedal som bygges av Statens vegvesen. Møtet var i går, og samlet hele 80 personer. Melhusavdelinga har i underkant av 100 medlemmer.

– Beklager å si det, men jeg er redd for at Melhus kommune står overfor valget mellom Lerkryss og snarlig oppstart – tror ikke det blir mulig å si ja takk begge deler, sto det på plansjen frokostdeltakerne fikk se. Plansjen var illustrert med Ole Brumm som prøver å få tak i det siste i honningkrukka, et varselskilt om kryss og et kart av veitraseen.

Sparer for å få fortgang

Slik Trønderbladet tidligere har omtalt, har Nye Veier stilt ultimatum om Lerkrysset. Nye Veier har varslet regjeringa at de vil ha fortgang i veiporteføljen de er tildelt, og at det statlige veiselskapet ser for seg at de kan realisere alle prosjektene sine innen 2027 i stedet for i 2035. For å ha likviditet nok, mener Nye Veier at de må spare inn 20 prosent av kostnadene. Lovnaden om 110-sone og firefelts vei nesten hele strekninga for å øke samfunnsnytten, har også en kostnad.

Ny E6 mellom Melhus og Ulsberg er kostnadsberegnet til 16 milliarder kroner, og Nye Veier vil spare inn minst tre milliarder kroner. For å vise hvor stort beløpet er, viste Bjørgård til at ny E6 mellom Trondheim og Melhus koster 2,5 milliarder kroner.

Nye Veier mener at dersom en kutter Lerkrysset, sparer en 375–400 millioner kroner og 90 dekar dyrkajord.

Reagerte

Sammenligninga med Ole Brumm fikk ordfører Gunnar Krogstad (Ap) til å tenne, og han gikk etter møtet bort til Bjørgård og tok ham i hånda og sa spøkefullt takk for sammenligninga med Ole Brumm. Krogstad har hele tida vært for å beholde Lerkrysset, og Melhus Arbeiderparti har vedtatt at partiet ønsker å beholde Lerkrysset. Partiet frykter at Ler vil oppleve det samme som Søbergdalen med stor gjennomgangstrafikk.

– Hvis vi regner etter det Nye Veier presenterer som innsparinger, blir det ikke 20 prosent. Vi må unngå ny Søbergdalen, og det er nå vi har muligheten til å få bygd kryss på Ler, sier Krogstad etter møtet.

Slaget står tirsdag

Tirsdag skal Melhus formannskap si ja eller nei til sparetiltakene til Nye Veier. Rådmannen anbefaler formannskapet å si nei til å spare inn Lerkrysset. Kommunestyret skal også få si sitt 21. november.

Nye Veier har signalisert at de vil dele E6 Melhus-Ulsberg i tre entrepriser med byggestart for Melhus sentrum-Kvål i 2019, og Bjørgård gjentok at Nye Veier frykter trafikkork på Kvål som følge av lyskrysset når E6 Melhus-Trondheim er ferdig.

– De har allerede sagt at de skal bygge Kvål-Melhus som egen entreprise, og da kan de starte med den først uansett, mener Krogstad.

Gunn Inger Løvseth som har vært både Ap-politiker og assisterende rådmann, var også på frokostmøtet og hun spurte om hvem som har vedtatt at det skal være 110-sone på ny E6. Nye Veier mener kapasiteten på ny E6 vil øke med 117 prosent om det blir fire felt, og ordfører Krogstad stilte spørsmålet om hvordan det henger sammen at det skal være kapasitetsøkning når Trondheim får belønningsmidler fra staten mot at det skal være nullvekst i trafikken inn til byen.

Næringsfrokostdeltakerne fikk også servert foredrag om sentrumsplanen for Melhus sentrum, næringsråd, E6 mellom Melhus og Trondheim og om Nye Veiers tanker for E6 mellom Melhus og Ulsberg. Camilla Svendgård som er teknisk byggeleder betong for E6 Melhus-Trondheim, orienterte om framdrifta. E6 blir for øvrig stengt i helga mellom Klett og Sandmoen, og bilister anmodes om å kjøre om Heimdal. Etterpå vil bilister få kjøre på deler av ny E6.

FRAMOVERLENT: E6-bygging vekker interesse, og ordfører Gunnar Krogstad er tydelig på at han vil beholde Lerkrysset. Foto: Gunn Heidi Nakrem