Et enstemmig Melhus Arbeiderparti har vedtatt at partiet ønsker å beholde Lerkrysset når ny E6 mellom Melhus og Ulsberg skal bygges.

Krever kostnadsreduksjon

Det er ifølge Nye Veier, ensbetydende at det ikke blir byggestart i 2019 slik Nye Veier lovte på et folkemøte i Melhus.

– Skal vi bygge noe som helst, må vi ha en kostnadsreduksjon på 20 prosent for hele strekninga, sier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier.

Vatnan mener at Melhus må ta sin andel av innsparinga, og han sier at han ikke vil at kommuner skal settes opp mot hverandre.

Ønsker bidrag

– Det er dårlig nytte i dette E6-prosjektet, og 400 millioner kroner innspart på Lerkrysset er mye penger. Vi ønsker at Melhus bidrar, og da kan vi starte i 2019, sier Vatnan.

Vatnan opplyser at Nye Veier skal ha nytt møte før jul om prioritering av porteføljen. E6 Melhus-Ulsberg på nest sisteplass på Nye Veiers prioriteringsliste.

Når Melhus kommunestyre skal ta stilling til skjebnen til Lerkrysset, er ikke avgjort ennå ifølge Vatnan. Prosjektdirektøren sier at reguleringsplanen for Kvål-Melhus kommer først, og at Lerkrysset blir et moment når planen for Kvål og sørover skal omreguleres. Uten Lerkrysset er det ifølge Vatnan, usikkert om det blir pendlerparkering på Ler.

Om trafikkbelastning

Mye trafikk på gamle E6 er et moment Melhus Arbeiderparti tar opp.

– Melhus Arbeiderparti mener det er av avgjørende betydning å beholde en av- og påkjøringsmulighet til Ler sentrum og fylkesvei mot Klæbu. Tverrforbindelsen til Lundamo sentrum ble fjernet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, noe som forsterker behovet for en forbindelse ved Ler. Dersom også forbindelsen ved Ler fjernes, er det grunn til å frykte at det blir en uforholdsmessig stor trafikkbelastning på gammel E6 gjennom Ler og Kvål sentrum, heter det blant annet i uttalelsen.

Føler press

Partileder Einar Gimse Syrstad mener det ikke er fare for utsettelse.

– Vi kjøper ikke den at Nye Veier ikke kan starte i nordenden av E6. Nye Veier viser til at de vil kjøre en egen entreprise og en egen reguleringsplan for strekninga Melhus-Kvål. Vi registrerer at Nye Veier forsøker å presse kommunen. Melhus kommune har gjort jobben sin, og det er bare å sette i gang, sier Gimse Syrstad.

– Risiko å ta

Varaordfører Stine Estenstad (H) er klar på at det er viktigere å få byggestart for E6 så fort som mulig enn å beholde Lerkrysset.

– For Høyre er det helt klart viktigst å få veien blir bygd. Arbeiderpartiet var en pådriver for å få ny E6, og vi mener det er en risiko å ta om en vil beholde Lerkrysset. Om Nye Veier vil starte i 2019, er det en gavepakke for Melhus. Hofstad næringspark, Søbergdalen og Kvål sliter, sier Estenstad.