Sjåfører fra 29 land skal konkurrere om å bruke minst mulig diesel på ei kjørerute med lastebil i byen Toledo i Spania. Verdensfinalen i Optifuel Challenge går onsdag, og John Einar Høen er Norges representant. Premien er en Renault Trucks T480 Optifuel lastebil.

Høen gjennomførte norgesfinalen i Hurdal i begynnelsen av september. Her kom han på andreplass, men vinneren Cato Linnerud ble forhindret fra å stille i verdensfinalen. Arrangørene i Spania krever nemlig førerkort i klasse CE, men Cato hadde bare C, og rakk ikke å kjøre opp. På den 23 kilometer lange kjøreruta i Hurdal brukte John Einar 7,1 liter diesel, mens Cato la seg under på 6,9 liter. Den minst økonomiske sjåføren brukte 8,5 liter på samme strekning.

– Jeg var litt uheldig i norgesfinalen, for vi kjører i vanlig trafikk, og tilfeldighetene spiller inn. Jeg måtte stoppe i en motbakke på grunn av en bil foran som skulle svinge av vegen, og da gikk det litt ekstra diesel for å dra i gang 25 tonn, sier Høen.

Være forutseende

– Hva legger du vekt på å for å kjøre så økonomisk som mulig?

– Det er viktig å lese terrenget og trafikken foran deg. Følge med inn mot kryss, rulle inn til rødt lys og unngå å stoppe helt opp. Du kan ikke jage opp mot fartssperra, og må bruke cruisekontrollen riktig, sier Høen.

Han har trent litt ekstra på økonomisk kjøring etter at han fikk vite om deltakelsen, og pugget litt teori. Den som vinner konkurransen må også ha teoretiske kunnskaper, og en spørretest teller ti prosent i det endelige resultatet.

Hvordan kom du over denne konkurransen?

– Jeg er sjåfør i Ingruns Varetaxi, og da firmaet kjøpte en ny Renault lastebil fikk jeg vite om konkurransen, og ble oppfordret til å søke, sier John Einar.

Vinnersjanser

Hva synes du om å delta i verdensfinalen?

– Det er mer enn jeg torde håpe på, og stor stas, selvfølgelig. Det blir en opplevelse utenom det vanlige, både konkurransen og alt som skjer rundt, sier 26-åringen.

Vinneren blir offentliggjort under en gallamiddag torsdag.

Hvordan vurderer du sjansene dine for å vinne?

– Det er vel på lik linje med de andre, kanskje tre-fire prosent sjanse. Tilfeldighetene spiller jo inn, men alle har med seg en dommer i bilen, som kan vurdere hendelser i trafikken og utligne forskjeller som sjåførene ikke kan lastes for, sier Høen.

Påvirker kjørestilen

Til daglig kjører John Einar varerute mellom Trondheim, Røros, Tynset og Alvdal. Han sier konkurransen har hjulpet han til å bli mer økonomisk i kjørestilen.

– Sjøl om vi har en stresshverdag prøver jeg å være bevisst på det. Vi kjører langt hvert år, og det er mye penger å hente på å spare drivstoff. Transportfirma har små marginer for fortjeneste, og kanskje bare fem prosent igjen på bunnlinja. Da er dieselutgifter viktig for å kunne hente ut mest mulig. Dessuten vil en økonomisk kjørestil spare bilen for slitasje, kanskje særlig på bremser, sier John Einar Høen.

Under konkurransen i Spania vil han få en utskrift av kjøreruta si, der han ser hvor ofte han brukte bremsene, hvordan han brukte gasspedalen og andre mål på kjøringa si.

Til tross for sin unge alder har 26-åringen kjørt lastebil siden han tok fagbrev som yrkessjåfør i 2009. Det er foreldrene hans som driver Ingruns Varetaxi, med fire ansatte.

– Du kan godt si jeg er oppvokst i lastebil. I alle fall har jeg fått dette yrket inn i blodet, og trives godt, sier han.

Dette er vinnerbilen, en Renault Trucks T480 Optifuel, utstyrt med en 13-liters Euro 6 Step C-motor. Vinneren er den som kan vise til lavest drivstofforbruk uten at det går ut over rutehastigheten. Foto: Renault Trucks.