Flere har syslet med planer om boligbygging på Søberg, men er blitt stoppet av Bane Nors krav om jernbaneundergang. Bane Nor mener at dagens jernbaneovergang ikke er sikker nok selv om den har bom og lysanlegg.

Melhus kommune har lenge hatt planer om å få bygd 18 kommunale boenheter på tomta Midttun, og har fått rødt lys selv om beboerne ikke trenger å passere jernbaneovergangen for å komme til og fra boligene. Årsaken er at tomta Midttun hører til samme reguleringsplan som boligene på motsatt side av jernbanelinja.

Kulvert

Virksomhetsleder Morten Børseth i Melhus kommune forteller at kommunen vil legge til rette for bygging av en kulvert, og at dagens jernbaneovergang saneres.

– De som skal bygge i området, skal være med på å finansiere overgangen. Hvis vi ikke får bygd kulverten, får vi ikke bygd boligene kommunen planlegger å sette opp, sier Børseth.

Børseth opplyser at kommunen har engasjert Sweco for å få et overslag for hva en kulvert vil koste. Tidligere har en utbygger skrinlagt en kulvert fordi utbyggeren syntes den ble for dyr.

Spleiselag

Melhus kommune pålegger utbyggere å være med på å bekoste offentlig infrastruktur som gang- og sykkelveier og fortau, og nå altså en jernbanekryssing. Boligene Melhus kommune ønsker å bygge, er planlagt i ett bygg med to etasjer.

–Vi har til hensikt å starte til våren, og vi må planlegge boligbygginga og bygginga av kulverten parallelt, sier Børseth.

Åpner for flere

Kjell Prestmo og kona Maria har tidligere søkt om fradeling og bygging på ei tomt like ved huset de har på Søberg. Huset ligger slik til at jernbaneovergangen må krysses. Bane Nor ga avslag på boligbygginga selv om Jernbaneverket som nå er blitt til Bane Nor, for noen år siden ga klarsignal. Banesjef Geir Revdahl i Bane Nor viste til at jernbaneloven er blitt skjerpet fra nyttår. En undergang på Søberg er ikke prioritert av Bane Nor.

Melhus formannskap forsøkte å løse dette ved å be Prestmo om å betale inn 100.000 kroner til et fond for planfri kryssing av jernbanen, og at kommunen også betalte inn til et fond for boligene på Midttun. Fondsavsetning har Bane Nor signalisert at de er imot.

Løsninga nå mener kommunen, er at kommunen får bygd jernbaneundergangen, og at boligbyggere må være med på å betale denne.

TOMT: Melhus kommune eier tomta Midttun som en ser i forgrunnen. Husene bak er private. Tomta ligger ikke ved jernbaneovergangen, men omfattes likevel av kravet om ny kryssing av jernbanelinja. Foto: Gunn Heidi Nakrem