– Vi har hatt to meldinger om nestenulykker fordi det er så trangt, sier Anders Grønning, daglig leder for Melhus skysstasjon.

Parkeringsplassen utenfor Melhus skysstasjon er mer enn full. Mange tar toget fordi de synes toget går raskere enn bussen i disse E6-byggetider. Bommen for den nye parkeringsplassen med 54 parkeringsplasser for dem som deltar i pilotprosjektet med parkeringsapp, er nå lukket for dem som ikke deltar i pilotprosjektet. Dermed blir det stort press på øvrige parkeringsplasser.

Utenfor oppmerket felt

Grønning forteller at det kan stå 12–15 biler langs kanten mot Esso, og at det står biler utenfor oppmerkede felt. Dessuten kommer det mange klager om at plassene på oblatområdet brukes av dem som ikke har tillatelse til å stå der. Utenfor Melhus skysstasjon er det 14 oblatplasser reservert for dem som har oblat.

– Vi har bedt Trondheim parkering om å kjøre ekstra kontroller i tre uker for å sjekke bruken av oblatplassene, sier Grønning.

Når det gjelder biler som står utenfor oppmerket felt som ved kanten mot Esso og utenfor oppmerkede parkeringsplasser, kan Trondheim parkering ikke bøtelegge disse. Dette skyldes ifølge Grønning, manglende skilting og merking.

Bøtelegger ikke

Politiet kan bøtelegge, noe som har skjedd tidligere.

– Ingen er blitt bøtelagt i senere tid. Men vi må til enhver tid vurdere trafikksikkerheten, sier Brækken.

Melhus skysstasjon har planer om bedre skilting og oppmerking. Dette koster ifølge Grønning, rundt 70.000 kroner.

Ladestasjoner

– Dessuten er det kommet krav om ladestasjoner, og det er krav om at det skal være ladestasjoner for seks prosent av bilene. For oss betyr det seks ladestasjoner. Som en forberedelse til økt elbilandel, ber vi TrønderEnergi om å legge en kraftig kabel. Utgifta til nye ladestasjoner blir på 350.000 kroner, og med kostnader til bedre skilting og merking, er vi oppe i over 400.000 kroner. Melhus skysstasjon har ikke råd til en slik investering, og vi vil søke fylkeskommunen om tilskudd. Får vi ikke det, må vi vurdere å innføre parkeringsavgift deler av døgnet, sier Grønning.

Parkeringshus har lenge vært et ønske hos styret i Melhus skysstasjon. Ordfører Gunnar Krogstad var tidligere i uka på møte hos Statens vegvesen der også Fylkesmannen og representanter fra Miljøpakken var til stede. Temaet er byvekstavtale, og signalene er at bilbruken skal ned i Trondheim og omliggende kommuner. Krogstad mener at omliggende kommuner må få noe tilbake når de skal forplikte seg til å legge til rette for redusert bilbruk. Dette har kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) sagt nei til, men Krogstad har et håp om at samferdselsministeren kan ha ledige midler.

Parkeringshus, pendlerparkering i alle tettsteder og bytakst helst helt til Støren står høyt på ordførerens ønskeliste. Dessuten mener han at Bane Nor må fornye seg, og Krogstad viser til at togene går på spor fra 1800-tallet.

BOM: Denne parkeringsplassen er reservert for dem som deltar i pilotprosjektet, og er blitt stadig fullere. I starten har noen opplevd at det tar tatt tid før bommen har gått opp, og fylkeskommunen oppfordrer folk til å gi tilbakemelding om de har problemer. Foto: Gunn Heidi Nakrem
OM PARKERING: Daglig leder Anders Grønning forteller at Trondheim parkering er bedt om å kjøre ekstra kontroller. Foto: Gunn Heidi Nakrem