– Som bestefar er jeg bekymret.

Det sier Herman Engen, som bor i boligområdet Spjelddalen på Støren. Her ligger mange eneboliger tett i tett, og et veikryss går gjennom området. Mange småbarnsfamilier har slått seg ned her. Mange barn leker i gatene på ettermiddagene og i helgene, og her kjører det biler. Ofte i litt for høy fart, ifølge Engen.

Les også: Plages av mange biler på Frøset

Les: Får ikke bygge garasje til lastebilen

Måtte purre

Og det er ingen fartshumper i området. Det mener han det er i alle de andre boligområdene på Støren. Han har nemlig tatt en målrettet kjøretur og sjekket. Engen sier han har velforeningen bak seg i kravet om å få et par fartshumper i området.

I april sendte han inn en forespørsel til Eiendom- og kommunalteknikk (EKT) i kommunen, uten å få svar. 12. mai purret han på, og fikk lovnad om at de skulle se på saken, men at det koster penger.

– Jeg sa: Men det er snakk om ungene våre! Det kan ikke være så mye for å legge på et par klatter med asfalt. Jeg må innrømme at jeg ble litt irritert, sier Engen.

Ei uke etter, 19. mai, ringte han igjen til avdelingen. Lite var gjort i saken. Engen forteller at det kom lite konstruktivt ut av samtalen, og at stemningen var heller dårlig. Siden har han ikke hørt noe fra EKT.

– Dårlig service

Engen opplever at servicen på rådhuset er dårlig, og at man som innbygger blir møtt med arroganse.

– Jeg mener at de som sitter der skal være behjelpelig og ikke vanskelig, sier Engen.

Han etterlyser en genuin serviceinnstilling blant kommunens ansatte. De skal være til for innbyggerne. Han sier at flere opplever det slik, og viser til flere saker Trønderbladet har skrevet den siste tiden: Om Holtet på Frøset, som blir brukt som gjennomkjøringsrute, og Ola Bergsrønning fra Soknedal, som har prøvd å få gjennom ei boligtomt i over to år.

– Den saken på Frøset kunne vært løst på fem minutter. De kunne satt opp et «gjennomkjøring forbudt»-skilt, eller veisperring, og de ville vært ferdig med saken der og da. Det ser heller ut som de skal gjøre det mest mulig vanskelig, sier Engen.

Han understreker samtidig at dette ikke gjelder alle de som jobber på rådhuset.

Engen foreslo i mai, at kommunen burde slå til og få asfaltert et par fartshumper mens Veidekke allerede var i Spjelddalen. De asfalterte nemlig noen klatter her og der, fordi området nettopp hadde fått lagt ned bredbåndskabler.

– Det ville vært veldig enkelt å få gjort det der og da, og mye billigere. Men det var visst ikke interessant, sier Engen hoderystende.

– Ønsker å gi service

Anders Nordmo er avdelingsingeniør i EKT. Han sier det er beklagelig at Engen føler seg dårlig møtt av avdelingens ansatte.

– Vi føler vi hele tiden prøver å være serviceinnstilte. Men det er klart: Hvis alle innbyggerne regner med å få akkurat det de ønsker, til enhver tid, da vil de bli misfornøyd. Men det er ikke fordi vi ønsker å gi dårlig service.

Og han beklager at Engen ennå ikke har fått et endelig svar på sin forespørsel om å lage fartshumper i Spjelddalen. Saken diskuteres i avdelingen, forteller Nordmo.

Dette med fartshumper er ikke så enkelt som man kanskje kan tro, forteller han.

– Det er motforestillinger mot fartshumper. Du får nedbremsing og akselerasjon i forbindelse med fartshumpene. Dette skaper støy. I tillegg har du håndteringen av overflatevann. Fartshumper blir ofte en barriere, som det samler seg opp mye vann rundt. Og så har du så klart økonomien i det hele. Én fartshump koster minimum 30 000 kroner, forteller Nordmo.

Akkurat i Spjelddalen, ligger som navnet sier, i en liten dal. Dermed kan overflatevann bli ekstra utfordrende nettopp her.