– Hvis vi skulle ha flyttet E6-traseen, ville det ha gått 4–5 år ekstra, sa ordfører Gunnar Krogstad (Ap) da Melhus formannskap behandlet klagen fra beboere på vestsida av Kvål.

Har ventet lenge

Beboerne mener derimot at det går med så mye dyrkajord og hus i Losengrenda og Kåsen på Kvål, at E6-linja må flyttes til østsida av Gaula. De har sendt klage til Fylkesmannen på reguleringsplanen for E6 Røskaft-Skjerdingstad, som ble vedtatt av kommunestyret 22. november i fjor.

Først nå i august, fem måneder etter klagefristen gikk ut, ble klagen til beboerne behandlet av formannskapet. Siden beboerne ikke fikk medhold hos formannskapet sist tirsdag, blir klagen sendt til fylkesmannen for endelig avgjørelse der.

– Vi ser fram til en detaljert og grundig behandling hos fylkesmannen. Da må det korrekte dyrkamarkbeslaget komme fram, sier talspersonene Geir Moholdt og Rolf Ivar Folstad. De mener at differansen mellom bruken av dyrkamark på østsida og vestsida av Gaula, er beregnet feil.

Strid om tall

Da Fritz Arne Haugen (Sp) tok opp spørsmålet om tallene beboerne på vestsida av Kvål har lagt fram stemmer, sa virksomhetsleder Guri Vik at bare det alternativet på vestsida er konsekvensutredet. Vik sa at regnestykket for østsida vil bli noe helt annet enn det beboerne har lagt fram, om det hadde foreligget en reguleringsplan for den strekninga.

– Hvis vi skulle ha utredet alle de 200 traséforslagene som ble lagt fram, ville det ha tatt tid. Hvis jeg forsto kommunestyret rett, så er det ønske om utbygging av E6 så raskt som mulig, sa Krogstad.

Sigmund Gråbak (Melhuslista) meldte seg inhabil da klagen fra beboerne ble behandlet i formannskapet fordi han bor og har næringseiendom på Ler. På Ler tegnet Statens vegvesen inn et E6-kryss, og dette ønsker Nye Veier å fjerne for å spare inn kostnader og dyrkamark.

Hus og matjord

Geir Moholdt og Rolf Ivar Folstad er talspersoner for beboerne i Losengrenda, Kåsen og på Ler.

– Ifølge den opprinnelige planen skulle det gå bare ett hus i Losengrenda. Nå har alle husene ved Kleivatunnelen fått rødt kryss på. Ni hus og to gårdsbruk i Losengrenda vil gå med samt at ett gårdsbruk i Kåsen får så lite dyrkamark igjen at det ikke blir drivverdig. Det er ingen tvil om at veilinje på vestsida er betenkelig for dyrkamarka, sier Moholdt.

De er opprørt over at det er tegnet inn en seks kilometer lang tunnel på vestsida, og de mener at forlengelsen av tunnelen med 660 meter fører til at det ble så store endringer at det burde ha vært laget en konsekvensutredning. Dessuten mener de at differansen mellom bruken av dyrkamark på østsida og vestsida av Gaula, er beregnet feil. Videre mener de at innsigelsen fra fylkesmannen om veilinja på østsida skulle velges, har vært altfor styrende.

– Prosjektet ligger nederst på prioriteringslista. Skal de få prosjektet opp, må de ta vekk bruer og tunnel. Hvis Lerkrysset ikke tas ut, sier Nye Veier at de vil utsette veiprosjektet til 2035. Blir prosjektet liggende til 2035, blir det en ny runde om veilinja for ting kan ha endret seg, mener Moholdt og Folstad.

OFTE KØ: Nåværende E6 går blant annet gjennom Kvål sentrum, og tusenvis skal gjennom lyskrysset. Foto: Gunn Heidi Nakrem
PLANENE: Den vedtatte E6-linja innebærer at Losengrenda på Kvål får en stor trafikkmaskin med tverrforbindelse fra Ler og over Gaula. Til høyre kommer tunnelinnslaget for Kleivatunnelen.