– Det er en stor overgang fra barneskolen til ungdomsskolen, og det sies å være den største av alle, sier virksomhetsleder/rektor Bjørnar Duun ved Lundamo ungdomsskole.

Synkende elevtall

Torsdag var det skolestart også for ungdomsskoleelevene, og lærerne ventet spent på elevene. Lundamo ungdomsskole har i underkant av 190 elever, og 59 startet på åttende trinn. Skolen får elever fra fire barneskoler samt tilflytting fra andre kommuner.

Les også: Støtter privat ungdomsskole

Trønderbladet var innom Lundamo ungdomsskole dagen før skolestart, og personalet sørget for at alt skulle stå klart. Inne på klasserommet til 9A der Eli Fenstad er lærer, var det lagt ut en blyant og ett viskelær på hver pult.

Elevtallet ved Lundamo ungdomsskole har vært synkende, og varaordfører Stine Estenstad (H) tror en viktig forklaring kan være mangelen på byggeklare tomter. Rektoren er opptatt av å gi de nye elevene en god skolestart og et godt skoleinnhold, og han er ikke så opptatt av skolen har konkurranse fra private skoler.

– Vi kjører vårt eget løp, og vi må tenke på omdømmebygging og kvalitet uansett. Mitt inntrykk er at de fleste vil til vår skole. Det er en helt fair greie at folk velger det beste for sitt barn, mener Duun.

Varm og inkluderende

Duun viser til at Lundamo ungdomsskole de siste fire årene har ligget på landssnittet når det gjelder mobbing, og at skolen er opptatt av å ha nullvisjon for mobbing.

– Vårt ønske er å signalisere til elevene at det er mangfold, og at vi skal være en skole for alle. Vi ønsker å ha en varm og inkluderende skole, forklarer Duun.

Inntrykket til Duun er at lærerstaben er dyktig, dedikert til jobben og opptatt av å ta tak i problemer om de oppstår.

Overgangen

For å gjøre overgangen fra barneskolen så smidig som mulig, besøker ansatte barneskolene om våren slik at de kommende ungdomsskoleelevene skal få stille spørsmål. I juni hadde de aktivitetsdag på ungdomsskolen der de fikk møte lærerne.

– Barna er i en alder der de er veldig opptatt av identitet og rolle i forhold til andre. Vi ønsker å gi dem en trygg og god ramme der det er forutsigbarhet og de får mestringsfølelse. I starten ønsker vi at de skal jobbe litt individuelt, og derfor får de en oppgave der alle elever får mestringsfølelse. Kontaktlæreren vil bruke tida til å bygge relasjoner. Det handler om å treffe planken og sette normen for skoleåret. I den første tida er de i et sosialt vakuum, og dette er det beste tidspunktet for læreren å vise lederskap, sier Duun.

Ut fra forskning, har skolen valgt å vente med skogdager og turer, og rektoren tror det er klokt for å unngå at noen føler seg utrygge. I september er det bygging av vi-følelsen og relasjoner.

Internasjonalt arbeid

Lundamo ungdomsskole har vektlagt internasjonalt arbeid, og har også det som ett av valgfagene. I mange år har skolen hatt samarbeid med Kypros og Kenya, og elever har også vært på tur til Warszawa. Drømmen til lærer Eli Fenstad er at det kommer elever fra Nord-Kypros til ungdomsskolen. Elever fra Lundamo har også deltatt på flere seminar om demokrati, blant annet på Falstad og Utøya. Skolen har et tett samarbeid med Falstadsenteret. En tidligere elev opplevde dramatikken på Utøya i 2011.

– Internasjonalt samarbeid og det samarbeidet vi har med Falstadsenteret og andre sentra, motvirker rasisme og utenforskap. Jeg er veldig opptatt av elevmedvirkning, og elevene får selv bestemme hvordan internasjonal uke skal være. Her på skolen har vi kjempeflinke elever, sier Fenstad.

Foreldregruppa

Rektoren legger til at skolen har ei foreldregruppe som stiller opp.

– Dugnadsviljen er unik, og så har vi så gode drivkrefter i nærmiljøet. Engasjerte foreldre arrangerer årlig en minifestival med både lokale og landskjente artister. Det tror jeg ikke man får til så mange andre steder, sier Duun.

Skolen har to idrettshaller, en svømmehall, utebaner og kort vei til skog og mark. Storvatnet benyttes også som turområde.

– Hovedmålet for oss er at vi skal ha unge som gleder seg til livet de får når de går ut av skolen, sier Duun.