Den første helga i august arrangeres Trøndersk Matfestival, og for første gang står Melhus på lista over aktører. Melhus har dog hatt med enkeltaktører tidligere, men det har aldri vært et samarbeid som dette med flere fra Melhus før. Det er ikke bare mat som skal formidles på denne festivalen, men også destinasjon og stedet. Målet er mersalg av både mat og reiselyst, også i etterkant av festivalen.

–Melhus som region har aldri vært med før. De vil skape reiselyst gjennom smak og matopplevelser, og byr på mange fristelser som du ikke har møtt på matfestivalen tidligere, skriver matfestivalen i en pressemelding.

Til sammen stiller åtte ulike aktører fra Melhus og disse står sammen på stand under Smak og Opplev Melhus. De har ett stand hvor man får kjøpt småretter til å spise med en gang, og ett hvor man får kjøpt produkter fra de åtte ulike. Det første er ment for å gi en liten smakebit av hva de ulike tilbyr, og for å få et innblikk i hva de selger på stand nummer to.

–På den første standen kommer det til å bli servert en kombinert matrett fra oss i Smak og Opplev Melhus, hvor alle åtte bidrar med sitt, forteller Astrid Sæther fra Melhusgården Øvre.

Tok utfordringen

I februar/mars ble gjengen fra Smak og Opplev Melhus utfordret til å melde seg på festivalen. Den utfordringen ble tatt på strak arm, og man står nå med åtte ulike aktører som skal representere Melhus som region.

Daglig leder for næringsforeningen i Trondheimsregion avd. Melhus, Hans Petter Øien Kvam, forteller at alle aktørene står hver for seg under arrangementet og har ansvar for eget salg, men at samarbeidet likevel fungerer på en fin måte.

–Alle har ansvar for eget salg under arrangementet. Det at vi har Smak og Opplev Melhus som et samlet stand, gjør det mye lettere for de ulike aktørene å være med. Det er ikke vanlig at så mange enkeltaktører melder seg på denne festivalen, da det er ganske kostbart økonomisk, sier han.

Promotere produktene

Trøndersk Matfestival er en fin arena for å promotere sine produkter. Det er ventet mange besøkende, og normalt kommer det mennesker fra hele landet på denne festivalen. Daglig leder ved Eidsmo Kjøtt, Harald Eidsmo gleder seg til å få vist frem spekematen Eidsmo Kjøtt produserer, og håper det kan gi flere kunder på sikt.

–Dette er en veldig fin mulighet for oss til å få promotert våre produkter. Vi har i dag mange kunder innom vår butikk og en del faste kunder spesielt inn mot juletider, sier han.

Videre legger han til at det ofte kommer kunder innom dem som er på reisefot enten sørover eller nordover, men at disse må vite av at Eidsmo Kjøtt har en utsalgsbutikk på Kvål. Antallet som vet av denne butikken er også noe han håper vil øke etter denne festivalen.

–Jeg håper jo at flere som kjører forbi nå får øynene opp for at vi har en utsalgsbutikk her. Vi har ofte kunder innom som kjører forbi og er fra helt andre steder i landet, fortsetter han.

Lars Utseth, daglig leder for Melhus Bakeri har tidligere levert varer til festivalen, men aldri vært med selv. Han gleder seg stort til å få promotere sine varer selv denne gangen.

–Tidligere har vi blant annet levert hamburgerbrød til andre leverandører som er med på festivalen, da blir vi mer som en underleverandør. Denne gangen blir det noe helt annet, når man får stå der selv å selge egne produkter, sier han.

Samarbeid

Smak og Opplev Melhus er et samarbeid mellom Melhus Bondelag, MelhusBanken og Næringsforeningen i Trondheimsregionen avd. Melhus, og har i dag drøye 20 medlemmer totalt. Fortsatt ønsker de alle med tilknytning til Melhus velkommen for å utvide samarbeidet og håper å få inn flere aktører. Hans Petter Øien Kvam er ivrig etter å få inn nye medlemmer i samarbeidet, og ønsker alle med tilknytning til Melhus velkommen.

–Vi ønsker flere seriøse aktører, både innen mat og opplevelser med i Smak og Opplev Melhus, sier han.

–Drømmen er at vi til slutt skal ha et fast utsalgssted for Smak og Opplev Melhus, og dette kan være det sparket bak vi trenger for å komme skikkelig i gang med prosjektet, legger Cathrine Jakobsen, eier og daglig leder i Schei Jakobsen til.

Videre forteller Øien Kvam at planen nå i første omgang er å melde seg på denne festivalen også i årene som kommer.

–Det er klart at nå ser vi det som sannsynlig at dette blir gjort årlig, sier han.

–Men den endelige avgjørelsen på det spørsmålet, blir vel tatt etter at vi har vært på festivalen, og sett hva det går ut på, legger Astrid Sæther til.

GLEDER SEG: Daglig leder på Eidsmo Kjøtt, Harald Eidsmo gleder seg til å promotere noen av deres produkter på Trøndersk Matfestival. Foto: Mats Eid Bjørset
SPESIALPRODUKT: Daglig leder Lars Utseth (t.v) fra Melhus Bakeri viser sammen med bøndene Astrid Sæther og Halvdan Stendahl her fram spesialbrødet fra Melhus. Melet kommer fra en av åkrene til gården Melhus Øvre. Foto: Gunn Heidi Nakrem