– Lokalt er vi opptatt av å få mer ut av ny E6 enn at folk skal forflytte seg raskest mulig til og fra Trondheim, sa ordfører Gunnar Krogstad under kommunestyremøtet i Melhus.

Krysset

Møtet var tirsdag kveld, og uttalelsen falt etter at Ketil Reitan (Sp) spurte om han kunne få mer informasjon etter at Nye Veier har vært hos Melhus formannskap og sa i møtet med politikerne at Nye Veier vil kutte ut E6-krysset på Ler for å spare penger. Krogstad anbefalte folk å engasjere seg for at Nye Veier skal beholde det innregulerte E6-krysset på Ler, og han sa at det kanskje er best at krysset beholdes. Trønderbladet har tidligere skrevet at Nye Veier varsler at ny E6 mellom Melhus og Ulsberg står ferdig først i 2035, dersom melhuspolitikerne krever at Ler-krysset likevel blir bygd.

Nye Veier har tidligere bebudet at de ønsker 110-sone på ny E6 mellom Melhus og Ulsberg for å få opp den samfunnsøkonomiske nytten på veien. Under kommunestyremøtet sa ordfører Krogstad at det kan diskuteres om den samfunnsøkonomiske nytten er høyere med 110-sone enn 90-sone.

Fire felt

I Melhus formannskap har politikere spurt om hvorfor det er nødvendig med fire felt i stedet for to, og om nedskalering til to felt kan være et innsparingstiltak som kan øke den samfunnsøkonomiske nytten til denne E6-strekninga. Utbyggingssjef Lars Bjørgård fra Nye Veier opplyste at ny E6 skal bygges med fire felt, for å få nok kapasitet på veien slik at en unngår å måtte bygge ut E6 om noen år slik en nå må gjøre på strekninga Ranheim-Værnes.

Ikke for kryss

Driftssjef Kåre Jon Langberg i Coop Oppdal region Gauldal tror det kan være en fordel for Coop-butikkene om krysset på Ler utgår.

– Da kan gamle E6 bli enda viktigere enn før. Hvis krysset blir borte, vil all trafikk fra Horg og til Melhus gå på gamle E6, og det vil være til fordel for butikkene. Tverrforbindelsen på Ler er laget for dem som absolutt må kjøre av, og jeg tror ikke et kryss på Ler vil påvirke vår omsetning, sier Langberg.

Langberg har deltatt på folkemøter om ny E6, og han mener at E6 burde ha vært lagt på østsida av Gaula.

Utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier opplyste til Melhus formannskap at Ler-krysset er ett av flere tiltak for å spare penger. Foto: Gunn Heidi Nakrem