Det nye forvaltningskontoret i Melhus blir offisielt åpnet på mandag, og har fem ansatte.

– Folk får ei dør inn, sier Gry Marit Håpnes Landmark som er leder for forvaltningskontoret.

I rådhuset

Kontoret er plassert i de tidligere lokalene til Kemnerkontoret, og er i tredje etasje i rådhuset. Heisen er like ved. Assisterende rådmann Trude Wikdahl forteller at det er faglige argumenter for å ha forvaltningskontoret i rådhuset.

Kommunestyret har ennå ikke vedtatt hvor forvaltningskontoret skal være, og det har vært politisk strid om kontoret skal være i rådhuset eller på Buen omsorgssenter. Tirsdag behandler kommunestyret spørsmålet om hvor forvaltningskontoret skal lokaliseres. Wikdahl mener at dersom kommunestyret kommer fram til noe annet enn ei plassering i rådhuset, blir dette tatt til etterretning.

– Mye kommunikasjon foregår via telefon og datamaskin, men det er også viktig å ha et sted der folk kan komme innom, sier Wikdahl.

Hensikten med forvaltningskontoret er at den som henvender seg, skal få ei dør å gå inn slik at vedkommende slipper å lete etter hjelpa. På kontoret vil folk få generell informasjon og veiledning, vurdering av hvilken hjelp den enkelte kan få og få ei beslutning om hvilke tjenester som innvilges.

Fem ansatte

Kontoret vil ha åpent fire timer hver arbeidsdag. De fem ansatte er utenom lederen, sykepleier Ruth Perly Stølan, sykepleier Ingrid Solberg Frøseth, ergoterapeut Liv Mari Leinum og fysioterapeut Margrethe Stendahl. Kontoret blir supplert med en ansatt senere når den som har ansvar for støttekontaktene, blir overført dit.

- Med forvaltningskontoret får vi en profesjonell saksbehandlngsprosess, sier Wikdahl.

Blant oppgavene til forvaltningskontoret er hjelp til å søke om for eksempel sykehjemsplass, hjemmetjenester, matombringing, trygghetsopphold, omsorgslønn, trygghetsalarm, brukerstyrt personlig assistanse, parkeringsbevis og hverdagsrehabilitering.

I tillegg er et mål med forvaltningskontoret å få ned antall døgn melhusbygger har på sykehus mens de venter på hjelp i hjemkommunen. I fjor betalte Melhus kommune over to millioner kroner for ekstra liggedøgn.

Ønsket utredning

Ordfører Gunnar Krogstad sier at kommunestyret ikke fordeler kontorer i rådhuset, men at siden kommunestyret hadde saken om forvaltningskontoret, kommer saken til kommunestyret igjen.

- Saken om forvaltningskontoret kom til kommunestyret fordi det var behov for en bevilgning for ombygging, og kommunestyret pekte på alternative løsninger. En kan si at det har vært strid om plassering. Det var viktig å få snudd flere steiner, sier Krogstad.

Opprinnelig foreslo rådmannen at et møterom skulle bygges om, men nå har rådmannen funnet ledige midler slik at Kemnerkontoret kunne tas i bruk.

- Løsninga med forvaltningskontor i tredje etasje tror jeg blir grei. Folk får fin tilgang, og det blir et skille mellom forvaltning og drift, sier Krogstad.