– Det må bli snakk om et spleiselag, sier ordfører Gunnar Krogstad (Ap).

Helst permanent

Ordføreren mener den beste løsninga for nordvendte ramper på Søberg hadde vært forskuttering for ei permanent løsning. Forskuttering kan innebære at Melhus kommune legger ut det nordvendte E6-ramper koster, og at kommunen får tilbake utlegget når det skal bygges ny E6. Nye Veier har antydet at de kan komme til å starte ved Skjerdingstad, og det i 2022.

– Hvis vi ikke får til det, må vi få til ei midlertidig løsning. Det kan være at vi greier å få til ei løsning slik det er for pendlerparkeringa på Brubakken, sier Krogstad.

Vil spare beboere

Krogstad forteller at formannskapet ønsker at Melhus kommune setter av tre millioner kroner som en kommunal andel til bygging av nordvendte ramper på Søberg, og at forslaget kom fra varaordfører Stine Estenstad. Trønderbladet har tidligere skrevet om beboerne på Søberg som opplever at opp i 700 lastebiler i døgnet kjører gjennom boligområdet, og at dette forårsaker støy, støv og redusert trafikksikkerhet.

– Det vil jo bli enda mer trafikk på denne veistrekninga når Envina og Trondheim Stål kommer til Hofstad næringspark, sier Krogstad.

Hensynet til beboerne i Søbergdalen veier tungt, mener ordføreren. Han understreker at han vil dra lasset sammen med varaordfører Stine Estenstad (H) som i Trønderbladet fortalte at hun har tatt kontakt med fylkeskommunens infrastrukturkomité for å få til en befaring på gamle E6. Gamle E6 er fylkeskommunal.

Varaordføreren bebudet også kontakt med Nye Veier og Statens vegvesen som skal bygge henholdsvis E6 Skjerdingstad-Ulsberg og ytterligere to felt på E6 Melhus.

– Jeg vil be Nye Veier om et møte om nordvendte ramper, sier ordfører Krogstad.

Overskuddet

Det var under gjennomgangen av fjorårsregnskapet at formannskapet kom fram til at det skal settes av tre millioner kroner i disposisjonsfondet øremerket E6-ramper. Som omtalt gikk regnskapet i fjor med et overskudd på 21 millioner kroner.

– Melhus har en trygg økonomi, forklarer Krogstad.

Les også: Omdømmetap for næringsdrivende

Krogstad opplyser at den politiske ledelsen vil ha en samtale med Nye Veier og Statens vegvesen for å høre hva som blir den beste løsninga når det gjelder nordvendte ramper ved Hofstad.

– Vi signaliserer at det er en meget klar vilje til å få til rampene så fort som mulig, sier Krogstad.