For drøyt fem år siden fikk Kjell Prestmo og kona Maria klarsignal til fradeling og bygging på ei tomt like ved huset deres på Søberg. Imidlertid tok det nesten tre år å få fjernet en høyspentledning og deretter ble Kjell langvarig og alvorlig syk.

Innsigelse

Da de igjen sendte inn søknad om fradeling med tanke på å bygge en livsløpsbolig, la Bane Nor inn innsigelse. Begrunnelsen fra Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) nå er at jernbaneloven ble strengere fra årsskiftet, og at Bane Nor kan endre på tidligere tillatelser. Bane Nor har også satt ned foten for boliger Melhus kommune vil bygge for vanskeligstilte selv om det ikke er nødvendig å krysse jernbanelinja for å komme til boligene.

–Vi føler oss faktisk lurt, og dette handler om forutsigbarhet. Det har ikke vært en stor sak for Bane Nor å si ja til oss, sier tobarnsfaren.

Bom og signal

Ekteparet må krysse en jernbaneovergang på Søberg for å komme bort til boligen de har nå. Jernbaneovergangen har bom og lyssignal av nyere dato, og Kjell Prestmo som har vokst opp på Søberg, har aldri hørt om ulykker på overgangen. Prestmo viser til at trafikken over overgangen økte da det ble mer aktivitet i en bedrift i nabolaget uten at noen reagerte på det. Han mener at overgangen på Søberg er like sikker som overgangen på Kvammen, og peker på at det er mye mer trafikk over jernbanelinja på Lerlia og Kvammen enn langs veien over jernbanelinja der han bor.

Melhus formannskap har sagt ja til fradelinga av tomta, men etter klagen fra Bane Nor er saken nå til behandling hos Fylkesmannen.

Innskjerping

Banesjef Geir Revdahl i Bane Nor viser til at jernbaneloven ble strengere fra årsskiftet.

– Jernbaneloven sier at vi skal se bort fra tidligere godkjente planer. Det kan være at vi har vært for snille, sier Revdahl.

Avslag på Kvål og Hovin

Det er ikke første gangen Bane Nor stopper utbyggingsplaner der trafikken skal gå over en jernbaneovergang. Både på Kvål og Hovin er det blitt avslag. Bane Nor er i gang med å skifte ut overganger som betraktes som usikre, men har ingen umiddelbar plan om å gjøre noe med overgangen på Søberg.

– Vi jobber kontinuerlig med planovergangsprosjektet, sier Revdahl. I 2003 hadde Trønderbanen omtrent 420 overganger, og nå sitter Bane Nor igjen rundt 200. Overgangen på Søberg er tenkt erstattet med en undergang, men står altså ikke på prioriteringslista. Det gjør derimot overganger på Ler, der fire underganger skal bli erstattet med to underganger.

Sikkert nok på Kvammen

Melhus kommune har foreslått å opprette et kommunalt fond der boligbyggere kan betale inn for nye jernbaneunderganger som på Søberg, og banesjefen sier at så vidt han vet, er dette ikke praktisert noe sted.

Les også: Vil starte sparing til annen kryssing

Omfattende prosesser der mange skal uttale seg, fører ifølge banesjefen til at Bane Nor ikke rekker å bruke opp tildelte midler.

Når det gjelder overgangen på Kvammen og Lerlia som har svært mye mer trafikk enn overgangen på Søberg, mener banesjefen at den er sikret nok siden den har bom og lys.

KLARGJORT: Tomta Kjell og Maria Prestmo ønsker å bygge livsløpsbolig på, ligger like ved bolighuset de har fra før. Foto: Gunn Heidi Nakrem
MYE TRAFIKKERT: Jernbaneovergangen på Kvammen. Den er trygg, mener Bane Nor. Foto: Gunn Heidi Nakrem