– Jeg har ikke noe nytt å melde. Jeg må nesten gjenta meg selv. Vi går videre i dette arbeidet, og tida jobber for oss i prosessene vi kjører, sier Kjell Stokbakken om status på det store tomtespørsmålet for Norsk Kylling. Torsdag var hele formannskapet på bedriftsbesøk hos bedriften. Et besøk det nok var knyttet stor spenning til, da de står midt oppe i prosessen med å velge seg hvor de ønsker å bygge ny fabrikk. Midtre Gauldal er ett av tre alternativer, sammen med Orkdal og Malvik.

Les også: Kutter kalkunproduksjonen

Siste nytt i saken kom under siste styremøte i februar, da Norsk Kylling utsatte hele prosjektet med ett år. Neste styremøte blir 1. juni.

– Hvor lenge kan dere vente på å ta beslutningen?

– Vi ønsker å komme i gang så fort vi har alle de kommunale prosessene klare. Så fort vi begynner å få svar, er vi klare til å ta en beslutning.

– Betyr det at dere vil vente til alle de tre reguleringsprosessene er ferdige?

– Vi venter i alle fall til vi har fått avklart en del risikoområder som ligger på de ulike tomtene. Det er ikke sikkert vi skal vente til alt er ferdig, men det handler om graden av risiko som vi mener det er med tomtealternativene.

I Orkdal har de turt å ha is i magen, og lar reguleringsprosessen gå sin gang i sedvanlig kommunalt tempo. De regner med å ha reguleringsplanen klar mot slutten av året. I Malvik har de lenge slitt med å finne vannkilde som er tilstrekkelig stor til en eventuell Norsk Kylling-tomt på Sveberg. I februar ble det klart at de kan ha funnet en passende vannkildei innsjøen Stavsjøen. Den ligger riktignok i et populært friluftsområde, som det er et kontroversielt forslag.

I Midtre Gauldal har de satset enormt på å få regulert det som etter hvert ble kalt Støren næringsområde, og har jobbet på spreng og i et tempo som ikke ligner noe på det kommunale, for å få ferdig planen. Den skal etter planen oppe til andregangs behandling i kommunestyret i mai. Den måtte ut på en ny, begrenset høring i begynnelsen av mars på grunn av at planen ble endret vesentlig på enkelte punkter. Blant annet tok de ut den gjennomgående veien over Haukdalsmyra.