På Bondens marked 22. april i Melhus vil Yellospace fra Hovin lansere sin nye shoppingapp. Gründerne vil være til stede med eget telt og hoppeslott. For å demonstrere appens muligheter til å vise forbrukerne veien til gode tilbud vil lanseringen også inneholde spillet «Yellospace Go», som kombinerer virtuelle spillkuponger og fysiske lodd.

Lansering

– Lanseringen blir et morsomt arrangement med leker, konkurranser og underholdning for hele familien, lover Blichfeldt og Dybvig.

Vi spoler to år tilbake i tid. Året er 2015. To unge gründere fra Hovin er godt i gang med å utvikle en app de mener skal bli en suksess på det norske markedet.

Yellospace er en bedrift fra Hovin i Gauldalen som ble startet av Thomas Blichfeldt og Dagfinn Dybvig, knyttet til NTNU Accel og støttet av Innovasjon Norge. De leverer mobilbaserte, kollektive markedsføringsløsninger, og tilbyr rådgivning og strategi tilknyttet løsningen. Duoen fokuserer på små- og mellomstore fysiske bedrifter innen konsumentorientert virksomhet.

- Vårt samfunnsoppdrag er å bruke digital teknologi til å støtte lokal stedsutvikling og bidra til et rikere og mer livlig samfunn, og nettopp derfor er det stort at det lanseres i forbindelse med Bondens marked med fokus på lokal og bærekraftig produksjon, sier Blichfeldt.

Søk god tilbud via app

Yellospace gir bedrifter av alle størrelser mulighet til å henvende seg direkte til forbrukeren via mobiltelefon.

- Det betyr at hver enkelt bedrift selv publiserer sine tilbud og annonser gjennom en promoteringsapp, og at forbrukerne søker opp aktuelle tilbud ved hjelp av sin shoppingapp «forbrukerapp», forklarer Dybvig.

Forbrukerne kan søke på en kombinasjon av lokasjon og type vare/tjeneste de er ute etter, og navigere seg frem til bedriften med GPS. Dermed er dette en løsning som er praktisk for forbrukerne slik at de kan søke på det de trenger, når de trenger det.

Gratis og moro

Når Trønderbladet spør de to gründerne hvorfor man skal bruke nettopp Yellospace, svarer de følgende:

- Yellospace er en digital markedsføring i sanntid som er lett å bruke. Forbrukerappen er gratis og bedriftene leier – ikke eier. Det er ingen investerings- eller vedlikeholdskostnader utover abonnementsprisen. Ei heller forpliktelser utover abonnementsperioden, sier Blichfeldt.

Yellospace arbeider aktivt for å få et tverrsnitt av bedrifter inn i appen, slik at det gir et helhetlig og relevant innhold.

- Derfor er vi også opptatt av å gi opplæring og rådgivning av appen, slik at bedriftene kan oppnå god effekt ved bruk av appen, sier Dybvig.

Spill i Melhus sentrum

Senterleder på Melhustorget, Tone Drazkowski er henrykt over å kunne samarbeide med gründerduoen.

- Dette er en kjempemulighet for oss. Jeg tror dette er framtida, og det er utrolig så mange som mulig støtter opp dette. Stopp på Melhus og la handelen skje her – ikke i byen, sier hun.

Hvordan systemet fungerer vil bli demonstrert i form av Yellospace Go, som er et spill som spilles med forbrukerens app. Spilleren starter utenfor Melhustorget hvor spillerne finner de virtuelle spillkupongene i Yellospaceappen og benytter kart til å planlegge sin spillrute i Melhus sentrum. Spilleren oppsøker så deltagende butikker på Melhus og bytter sine virtuelle kuponger i fysiske lodd.

Butikkens loddbøker samles inn for bruk i premiefinalen litt utpå dagen. Dette er en god måte å bli introdusert til konseptet Yellospace bygger på, sier Blichfeldt, før Dybvig legger til:

- Her har også butikkene en fin anledning til å vise fram seg selv. Vi anbefaler å ha gode tilbud i appen samtidig som Yellospace Go foregår. Disse tilbudene vil kunne benyttes de neste ukene.