Morten Abrahamsen, NTB

– Sikkerhetsutstyret i en bil er der for å hjelpe deg, men tar du ikke hensyn til det, kunne du like gjerne vært uten, sier Jan Ivar Engebretsen som er kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De første airbagene kom på 80-tallet. I dag er det standard i alle nye biler. Dens formål er å forhindre at sjåføren blir slengt forover. Måten du holder rattet på, kan være helt avgjørende for resultatet ved en eventuell kollisjon. Holder du rattet feil, kan en airbag faktisk gjøre stor skade.

Egentlig er det bare ett grep som er riktig.

1. Kvart på tre

Det klassiske grepet, som rattet er designet for. De aller fleste ratt har en utforming som er tilpasset nettopp dette grepet, med støtte for tomlene.

– Her går det garantert bra om airbagen løses ut, den kommer ikke nær hender eller armer. I tillegg gir dette grepet den beste kontrollen og bevegelsesfriheten for armene, sier Engebretsen.

2. Hvilestilling

– Hvis man kjører langt, på rette og oversiktlige veier, kan man variere med dette slik for å ikke bli stiv i skuldrene, sier han.

Det gir dårligere bevegelighet for rattutslag, men airbaggen vil gå fri fra armene.

3. Eikegrepet

– Dette er også en slags hvilestilling, men det gir veldig dårlig beredskap. Selve grepet er ikke godt nok, og moderne ratt har tjukke eiker som ikke er laget til å holde i.

Fortsatt vil airbaggen unngå å treffe armer og hender.

4. Toppgrepets

– Mange holder rattet slik, det er ikke bra. Det kan gi store skader. Løses airbaggen ut slås armen mot hodet i høy hastighet. Har man på seg klokke kan man bli påført store hodeskader når armen treffer skallen. Bruker man briller blir de knust mot ansiktet.

I tillegg kan armen bli kvestet når airbaggen slår inn i den.

– En airbag kommer mot deg i 300 kilometer i timen.

5. Taxigrepet

– Her har man veldig dårlig kontroll, og er lite handlekraftig om det skjer noe.

Kjører man over noe som gir et slag i rattet, kan man rett og slett glippe det. Man har også låst armen i et grep som gir svært dårlige bevegelsesmuligheter.

6. Sentergrepet

– Dette er rett og slett livsfarlig. Her har man elendig rattkontroll, og løses airbaggen ut får du begge armene rett i hodet, og man revner hendene. Holder man rattet slik er man knapt i stand til å styre bilen om noe skulle skje.

Engebretsen sier det er viktig å tenke på at en sjåfør skal ha hendene i det som kan kalles en beredskapsstilling. Skjer det noe, er det gjerne snakk om sekunder, kanskje ikke det engang, og da rekker ikke sjåføren å skifte grep.

– Dette for å minimalisere skadene, om de skjer noe. Jeg tror for eksempel at folk som bruker et toppgrep på rattet ikke har tenkt gjennom konsekvensene. Det kan være fatalt.