Reguleringsplanen sier klart og tydelig at mengden trafikk på veien Soknesøran, som går rett forbi Støren barneskole, de to barnehagene og idrettsparken, vil øke med ny E6.

Her kan du se reguleringsplanen selv. (Den ligger i møteinnkallingen til utvalget, på kommunens hjemmeside)

- Må løses inn

Rådmannen mener dette ikke er godt nok, og at både Støren barneskole og de to barnehagene langs strekningen må løses inn.

Soknesøran blir i reguleringsplanen den nye lokalveien mellom Soknedal og Støren, og den blir avlastningsvei når ny E6 må stenges. Rådmannen skriver i sin innstilling at de tidlig i prosessen har sagt fra at det ikke er akseptabelt med økende trafikkmengder forbi skolen, barnehagene og idrettsparken. De påpeker at det hele tiden er stor trafikk av myke og sårbare trafikanter i området. Optimalt mener rådmannen at det burde blitt etablert en alternativ trasé for beredskapen. Dette har ikke latt seg løse. Da mener rådmannen at innløsning av skolen og barnehagene er den eneste akseptable løsningen.

Les også: Signaliserte at skolen og barnehagene vil berge

Frykter trafikkaos

Et planlagt T-kryss fra Rørosveien inn mot Soknesøran, veien som går forbi barnehagene og skolen, faller ikke i god jord hos rådmannen. Administrasjonen i kommunen frykter trafikkaos her med denne løsningen. Reguleringsplanen sier klart at trafikkmengden vil øke på veien. «Rådmannen kan ikke se annet enn at løsningen vil føre til kaotiske tilstander i dette krysset, med en kødanning i flere områder.»

Rådmannen mener også at dagens jernbaneundergang på Rørosveien, like nedenfor Størenhallen, er en stor barriere for videre utvikling av Støren sentrum. Undergangen må utvides, slik at trafikken kan møtes. Rådmannen mener derfor at kjøreveien forlenges slik at den også omfatter denne jernbaneundergangen, og at også gang- og sykkelvei må reguleres inn her.

Les om E6-naboene: - Viktig at vi får bru

Punkt for punkt

Her er noen av de viktigste punktene for Støren sentrum:

  • Størentunnelen kalles tunnelen som skal gå fra Rogstad, rett nord for Gaula bru, til nordsiden av Håggåbrua. Det reguleres toløpstunneler på henholdsvis 2850 meter nordgående, og 2755 meter sørgående.

  • Det legges opp til avkjørsel ved Håggåbrua. Denne vil ligge i Melhus kommune, som også behandler denne reguleringsplanen.

  • Dagens Gaula bru blir beholdt, og skal brukes som tofelts vei for nordgående trafikk på ny E6. Ny bru blir bygd vest for dagens, og skal brukes til sørgående trafikk.

  • Krysset på Prestteigen blir utformet som et ruterkryss, med lokalveisystemet lagt over ny E6. Ramper og lokalveier skal knyttes sammen med rundkjøringer. Bussholdeplasser blir plassert på nordvendte ramper.

  • Gang- og sykkelvei vil komme i egen bru over E6 og rampesystemet. For øvrig beholdes gang- og sykkelveiene som i dag.

  • Rørosveien føres inn mot Soknesøran, veien forbi skolen og barnehagene, i et T-kryss. Den legges om nedenfor gang- og sykkelveikulverten.

  • Det blir parkering langs fylkesvei 30. 47 parkeringsplasser og 20 sykkelparkeringsplasser under tok. Bussholdeplasser kommer på hver side av veien i nærheten av parkeringen.

  • Adkomstsvei for varelevering til handelsstanden blir lagt noe nærmere næringsbyggene på Prestteigen, enn det som er i dag.

Alternativ innstilling

I sin innstilling går rådmannen inn for å vedta reguleringsplanen, og legge den ut på høring og offentlig ettersyn. Men at rådmannens vurdering i saken skal føre til nødvendige endringer i planen.

Alternativt foreslår rådmannen å ikke legge planen ut på høring, men heller legge opp til arbeidsmøte mellom Nye Veier og kommunens administrative- og politiske ledelse.

Dette skal altså Næring-, plan- og miljøutvalget diskutere og bestemme over førstkommende mandag. Enhetsleder Hubertina Doeven i Næring-, plan- og forvaltning i kommunen ønsker ikke å si så mye om reguleringsplanen utenom det som står i innstillingen fra rådmannen. Hun forteller at prosjektleder Lars Bjørgaard fra Nye Veier vil komme på utvalgsmøtet på mandag.

– Det blir den første behandlingen av planen. Vi forventer en del diskusjon rundt det. Vi har tidligere påpekt at dette veistrekket er veldig viktig. Fordi den har kommunens kjerne i seg, det er kommunesenteret som berøres.

Melhus bestemmer

Doeven nevner Prestteigen-krysset, området med skole og barnehage, samt avkjørselen på nordsiden av Hågå bru som svært viktig. Det som er litt spesielt, er at rampene på nordsiden av Hågå bru er svært avgjørende for videre utvikling av Støren sentrum, men vil avgjøres i Melhus kommune, da den er rett nord for kommunegrensa.

– Sånn sett er vi avhengig av at Melhus kommune aksepterer løsningen på sine områder, sier Doeven.

Hun sier at det hele tiden har vært kontakt de to kommunene mellom i denne saken, og påpeker at kommuner gjensidig har høringsrett på hverandres reguleringsplaner.

Dagens Gaula bru vil være det sørgående feltet på en ny E6 forbi Støren sentrum. I tillegg skal det etter planen, bygges en ny bru på vestsiden av dagens, som vil være tofelts vei nordgående retning. Lenger nord, ved Rogstad, vil veien gå i fjellet i det som blir Størentunnelen. Foto: Marthe Eid
Rådmannen nevner denne jernbaneundergangen på Rørosveien, rett nedom Størenhallen, som en stor bremsekloss for videre utvikling av Støren sentrum, og mener den må utvides. Foto: Marthe Eid