Senterpartiets representanter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité fikk ved selvsyn se tilstanden til hovedferdselsåren gjennom Rennebu, da de onsdag deltok på en befaring på E6 ved flaskehalsen Stavåbrua. Rikspolitikerne er på vei til Senterpartiets landsmøte i Trondheim, og benyttet anledningen til å ha et møte med de fire ordførerne i E6-aksen som berøres av veiutbyggingen mellom Skjerdingstad og Ulsberg.

Heftig diskusjon

Janne Sjelmo Nordås og Heidi Greni, ordførerne Ola Øie i Rennebu, Kirsti Welander i Oppdal, Sivert Moen i Midtre Gauldal og Gunnar Krogstad i Melhus kommuner, lokalpolitikere fra Senterpartiet og samarbeidsprosjektet Bygg Vei, hadde i forkant av befaringen et møte i kommunestyresalen på Berkåk, der tema ny E6 Skjerdingstad – Ulsberg var temaet.

Problemet Nye Veier kontra Statens vegvesen ble heftig debattert, og skal man kunne trekke én konklusjon etter samtalene, er det enigheten om at veiutbyggingen i Norge i mye større grad må styres politisk.

– Det er veldig viktig å ha en hånd på rattet politisk. Jeg har ikke noe tro på å overlate til andre å prioritere, sier Janne Sjelmo Nordås.

Med andre, tenker hun på Nye Veier, statsaksjeselskapet som har overtatt ansvaret for byggingen av visse veistrekninger i Norge, inklusive E6 i Trøndelag, fra Statens vegvesen.

Lik standard

Ordfører Kirsti Welander opplever at de to aktørene er i tett dialog med hverandre. Hun sier at det er lurt å være åpen for kritiske spørsmål underveis.

– Senest i helga sa vi i Arbeiderpartiet at vi vil ha en kritisk gjennomgang av Nye Veiers mandat, men vi kan ikke bare legge ned selskapet og kaste bort to års arbeid, sier hun.

At to parallelle selskaper har ansvar for bygging av vei her til lands, byr på utfordringer, ikke minst når de opererer med ulike mål for veistandard.

Les også: Her kommer det asfalt i sommer

– Poenget er at standarden må være lik, uansett om det er Nye Veier eller Statens vegvesen som står for utbyggingen, sier politisk rådgiver i Senterpartiet, Aleksander Heen.

Ordfører Gunnar Krogstad i Melhus kommune sa det rett ut;

– Vi må finne en løsning på hva vi gjør med Nye Veier, men jeg tør hevde at den samfunnsnyttige modellen til Statens vegvesen heller ikke holder mål. Det sees på samfunnsnytten og kommer ut med et tall, og så prioriteres det deretter. Disse tallene er upresise og kan ikke brukes når prosjekt skal prioriteres. Vei er ikke matematikk, men politikk, sier han.

Må bli tema i valgkampen

Midtre Gauldals ordfører Sivert Moen mener også at det ikke kan ventes lengre på ny Stavåbru. Han spår at Nye Veier delvis kommer til å trekke seg ut av strekningen gjennom Rennebu.

– I Soknedal er det Statens vegvesen som tar utbyggingen fra Korporals bru til Vindalsliene, og jeg tror det blir slik også her. Hva skal de som bygger vei i Soknedal gjøre når den er ferdig om fire år? Da kan de jo like godt trekke sørover og fortsette her, sier han.

Rådgiver for Bygg Vei, Trond Jære, synes det er veldig bra at det nå settes fokus på denne veistrekningen, også fra rikspolitisk hold.

– Jeg ønsker at saken blir tema i valgkampen, og vi håper at de andre partiene følger opp og gir tilsvarende signaler som det Senterpartiet gjør. Vi trenger ikke flere saker, vi trenger ny vei, og dette er en samfunnsoppgave som må løses politisk. Jeg ser at det må en klar politisk føring til, for å få dette til, sier han.

Snart ikke fremkommelig

Trond Jære sier han har holdt på med denne saken altfor lenge. Han er imidlertid fortsatt optimist, selv om han savner litt trøkk om saken fra politikerne i Sør-Trøndelag.

– Vi kommer ikke til å slippe saken, selv om mye fortsatt er usikkert. Jeg er personlig ikke i tvil om at det blir utbygd, for vi nærmer oss årsdøgnstrafikken som tvinger dette frem. Stavåbrua ble bygget for å tåle 20 tonn, nå går det jevnlig vogntog her på 60 tonn. 30 prosent av all trafikk er også tungtransport, så det haster. Da hjelper det ikke å sitte i Oslo å se på tall, for her er det snart ikke fremkommelig, slår Trond Jære fast.

PÅ MØTE: Representanter fra Stortingets transportkomité hadde møte med ordførerne og samarbeidsprosjektet Bygg Vei på Berkåk. Trond Jære (til Høyre) i Bygg Vei, savner trøkk fra politikerne i Sør-Trøndelag. Foto: Jan Inge Flå