Næring-, plan- og miljøutvalget (NPM) godkjente ikke den siste reguleringsplanen for E6-strekningen Korporals bru til Prestteigen på Støren, da de hadde utvalgsmøte 6. februar. Det ble et enstemmig vedtak, hvor de i stedet godkjente den forrige reguleringsplanen fra juni 2016.

Les: Når kommer nyveien?

Får ikke bru

Det argumenteres for flere grunner til at de ikke godtar reguleringsplanen, men det viktigste er at Statens vegvesen i den nye planen fjerner ny bru over fra Nerøyen rett sør for Støren sentrum over til Gynnildsøya, på østsiden av Sokna. De tre husstandene som bor der, skal etter planen få ny vei som går fra fylkesvei 30, langs Sokna.

– Vi ønsker at bruvarianten skal bli bedre utredet, og vi ser ikke at Fylkesmannen har rett i sitt dyrkajord-regnskap. Med en enklere bru, så går det ikke bort så mye dyrka jord, sier Svein Fløttum (Sp) som er leder i utvalget.

Les: E6 Soknedal klar til bygging

Fylkesmannen sier nei

Det er nemlig på bakgrunn av innsigelse fra Fylkesmannen at den siste reguleringsplanen har blitt endret, og brua over til Gynnildsøya fjernet. Det er fordi Fylkesmannen mener det går med for mye dyrka jord i den forrige versjonen. Dermed har veitraseen blitt flyttet nærmere vassdraget, og blant annet har brua blitt fjernet.

Enhetsleder Hubertina Doeven i Næring-, plan- og forvaltning (NPF) bekrefter at de har stilt seg litt undrende til innsigelsen fra Fylkesmannen. Hun mener plasseringen av veitraseen har vært avklart med nettopp Fylkesmannen i en tidlig fase av arbeidet. Valget sto mellom to onder: Å ta av landbruksareal, eller legge veien inntil vassdraget. Budskapet har vært at elva må skånes, og at man heller må ta av landbruksarealet.

– Det er nettopp det vi har gjort, og så kommer innsigelsen. Vi har vært undrende til den håndteringen fra Fylkesmannen, sier Doeven.

Det som nå skjer, er at saken skal behandles i kommunestyret 2. mars. De har, ifølge Doeven, to valg:

Enten kan de følge NPM-utvalget, og forkaste den siste reguleringsplanen. Da blir det mekling med Fylkesmannen. Eller så kan de gå imot utvalget, og godkjenne den siste reguleringsplanen.

Dyrka mark

Det er altså bruken av dyrka mark som har fått Fylkesmannen til å komme med innsigelse. Han vil flytte traseen nærmere elva, for å unngå å bruke så mye dyrka mark.

For beboerne på Gynnildsøya får det store konsekvenser: De får ikke lenger en bru over, fra E6. I stedet må de kjøre av på fylkesvei 30, og kjøre på en vei langs Sokna.

Utvalgsleder Svein Fløttum bekrefter at de som bor på Gynnildsøya ikke vil ta til takke med en ny vei langs østsida av Sokna, i stedet for ei bru.

– De vil veldig sterkt ha ei bru. jeg tror det var et sjokk for dem å oppleve at vegvesenet har tenkt å kutte ut brua, sier Fløttum.

– Trua på mekling

Det advares mot å trenere reguleringsplanene, da planene på den måten kan havne bakerst i prioriteringskøen.

– Jeg har trua på mekling. Da kommer man i direkte dialog med planleggerne. Nå er Fylkesmannen mekler. Så man kan spørre seg hvor demokratisk det er.

– Men det advares mot å trenere disse prosessene?

– Det forstår jeg ikke. Det skal ikek være et argument for å utsette et vedtak fra veiutbyggeren. Det vil være meningsløst. Da vil prinsippet med mekling og lokaldemokrati falle bort, sier Fløttum.

– Men er det nødvendig å bygge bru for to gårdsbruk?

– Det er et spørsmål som er rett å stille. Men disse har bru fra før. Det Statens vegvesen plikter å gjøre, er å komme med et tilbud som er tilsvarende det de har fra før.