De siste tre årene er salget av norske småpoteter blitt tredoblet, ifølge Gartnerhallen.

Les også: Gründere vil tilby gauldalsmat

Satset på småpotet

Det fikk potetbonde Svein Tore Tandberg til å ville satse på de små, som gir en mye høyere kilopris, skriver Nationen.

Tandberg satset på en nisje i nisjen og gikk for uvaskede delikatessepoteter, men det har så langt ikke vært vellykket. Selv om potetene hans holder lenger, så vil ikke forbrukerne ha dem. Så langt har han bare solgt 500 kilo av totalt 18 tonn.

– Vi er blitt finslige, ingen ønsker bryderiet med å vaske poteter, sier butikksjef Berit Egstad, som selger Tandbergs poteter. Hun tror han hadde fått bedre avsetning for ferdigvaskede poteter.

Les: Det er ikke sjokolade som er kjærlighetsmat, det er bacon

- Ønsker å gjøre lite

Det synet deler kommunikasjonssjef Gerd Byermoen i bransjeorganisasjonen Opplysningskontoret for frukt og grønt.

– Norske forbrukere vil ha potetene vasket og klare til bruk. De ønsker å gjøre så lite som mulig med dem før de skal spises, sier Byermoen. Hun sier små poteter med tynt skall, som kan spises, er attraktivt. Men da må de altså være vasket. Omsetningen av uvasket potet har sunket med 26 prosent siden 2013, viser tall fra Gartnerhallen og Bama.