Mai Thi Nguyen og Øystein Foros har vokst opp henholdsvis på Melhus og i Soknedal, og uten at de to trønderne kjente hverandre fra før, havnet de i samme forskningsprosjekt på Norges Handelshøyskole i Bergen.

Foros ble tidlig interessert i de særnorske svingningene i bensinpriser. Siden påsketider i 2004 har bensinprisene over hele landet steget til et maksnivå på mandager. Trønderbladet var en av de første avisene som omtalte dette fenomenet i markedet, kan han fortelle.

Les mer: Alltid priskrig på bensin (artikkel fra 2004)

Innarbeidet system

Konkurransestyrte prissvingninger er vanlig, men det spesielle med de norske bensinprisene, er måten det skjer på.

– Det som er spesielt med bensinprisene i Norge, er at de er styrt av klokka, i stedet for at selskapene konkurrerer seg ned til et bunnivå, for så å sette prisen opp igjen, sier Foros.

Hvorfor det har blitt sånn, er det ingen av dem som vet sikkert.

– Det er forbudt å snakke sammen om pris, konkurrenter mellom, i Norge. Men når de har etablert dette systemet, så trenger de ikke snakke sammen. Alle vet når prisen skal opp igjen, og til hvilket nivå, sier økonomen.

Les også: Ganske dyrt

Enda en toppdag

Nguyen er i ferd med å skrive doktoravhandling i økonomi, og disse merkverdige bensinprisene er en del av det hun forsker på. Foros, som er professor ved Norges Handelshøyskole, ble hennes veileder. Interessen for å analysere markedsdata gjorde at hun hev seg på og fortsatte arbeidet som veilederen hadde startet på mange år før.

Det som er nytt siden 2004, er at på samme måte som prisene settes opp til veiledende pris hver mandag formiddag, settes de nå også opp hver torsdag formiddag. Men uten at prisene har blitt lavere utenom disse toppene, av den grunn.

Les også: Fyllefest på mandager

I tillegg har prisvariasjonene gjennom resten av uken blitt mindre, de ulike bensinstasjonene imellom. Det vil si at der det før var variasjoner i bensinpris i samme bygd eller by, er det nå nesten det samme hvor du handler, bare du handler til rett tid.

Men i områder uten konkurranse blir prisene aldri så lave som i områder med sterk konkurranse. Den veiledende prisen derimot, som selskapene bruker på mandag og torsdag, er det lite forskjell på, samme hvor du er.

– Der er det bare en liten forskjell, alt etter hvor langt det er til lageret. I Soknedal kan derfor bensinen koste to-tre øre mer enn i Trondheim på mandag og torsdag ettermiddag, sier Foros.

Selskapene tjener mer

Om bensinstasjonskjedene skal ut av dette igjen, det er det vanskelig å si noe om, fortsetter han.

– Det er i hovedsak fire store selskaper Norge som leverer bensin. De kunne ha brutt ut av dette mønsteret hver uke, men de gjør det ikke, sier Foros.

Om det er en fordel eller en ulempe, er ikke så lett å si. Kanskje har forbrukernes tilpasning til dette konkurransesystemet ført til en behagelig og rolig konkurransesituasjon for selskapene.

– Dette systemet kan føre til mindre konkurranse, fordi konsumentene fokuserer på når de skal fylle, i stedet for å lete etter den billigste stasjonen, sier Nguyen.

– Både Konkurransetilsynet og vi finner at selskapenes inntjening per liter har gått opp, bemerker Foros.

Likevel kan vi heller ikke se bort fra at prisene, med et annet system, kunne blitt høyere enn de er på sitt laveste nivå mandag morgen mange steder, påpeker de to bensinprisforskerne.

Mye å spare på bevissthet

Uansett er det mye å spare. Undersøkelser som er gjort, viser at kundene har blitt stadig mer bevisste på prissystemet, men ikke alle er klar over hvordan det fungerer.

– Ut fra det vi vet, virker det som folk bryr seg om dette. Men folk er litt treige, selv om mønsteret har vært sånn siden 2004, sier Mai.

Foros sammenligner med det enorme fokuset som har vært på matvarepriser i det siste.

– Det skrives side opp og side ned om dagligvarepriser, men det er bare noen kroner som skiller den ene handlevognen fra den andre. Men på bensin kan du spare et betydelig beløp, sier han.

Prisforskjellen kan være opp mot tre kroner mange steder, og stasjonene mellom Oppdal og Trondheim har typisk vært blant de områdene med store variasjoner i pris. Så her er det penger å tjene på å fylle tanken søndag kveld eller mandag morgen. Med et par tanker i måneden, kan det fort være snakk om flere hundre kroner.

Relevant for andre

Mens soknedalingen Øystein for lengst er ferdig med sin doktoravhandling, skriver Mai på sin. Målet er å publisere analysen i et internasjonalt forskningstidsskrift, og fortsette å se videre på den interessante interaksjonen mellom forbruker og leverandører i norsk bensinmarked.

– Dette er relevant også for andre markeder med konkurransesyklus, sier hun.

Alle vi andre kan dra nytte av datainnsamlingene ved å huske å fylle tanken på mandag eller torsdag morgen.

FAKSIMILE: I desember 2004 omtalte Trønderbladet, som en av landets første aviser, at bensinprisene hadde gått inn i et mønster med en pristopp på mandager. Foto: Faksimile