Styreleder Tore Ramlo i Ramlo Sandtak AS ønsker ikke å kommentere bekymringen til naboene i særlig grad.

Dette fordi de skal holde et informasjonsmøte sammen med Winsnes Maskin og Transport AS og konsulentfirmaet Multiconsult, som utarbeider reguleringsplanen, på Støren 20. februar. Her er det åpent for alle å komme, forteller Ramlo.

Les om planprogrammet som gikk gjennom politisk.

- Nødt til å håndtere

Han sier likevel:

– Alt vil bli håndtert, og dette blir en ordentlig reguleringsplan. Vi er nødt til å håndtere det. Vi prøver å opptre ordentlig og ryddig.

Sissel Enodd jobber med reguleringsplanen i Multiconsult, og var den som presenterte planforslaget for politikerne i kommunestyret i oktober.

Hun sier at det er retningslinjer og lovverk som regulerer effekter som støy og støv på alle slike steinbrudd og grustak.

– Støyberegninger som er gjort så langt for Olaplassen viser at det vil være behov for en støyvoll for å skjerme boliger i nabolaget. Dersom det er behov for å skjerme nabobebyggelse for støy, vil det bli ivaretatt med krav i reguleringsplanen. Det er klart, at i et slikt grustak er det maskiner og lastebiler som støyer. Og etter hvert som man graver seg ned i grustaket, vil terrenget skjerme for støy. Dette er vanligvis greit å håndtere.

Vanlige utfordringer

Hun sier at det er gitte grenseverdier for støy.

– Men så klart; bor du i hvit sone, betyr ikke det nødvendigvis at du ikke hører noe. Men sånn er det, at det er lover og regler som setter rammer for slike ting, sier Enodd.

Som tiltak mot støv, sier Enodd at det i all hovedsak vil bli brukt vann med klorkalsium for å forhindre støv på de tørre dagene.

Enodd sier at nettopp utfordringer med støy og støv er vanlige problemstillinger når det er snakk om grustak, steinbrudd og industrianlegg generelt. Trafikkmengde kan også være en utfordring.

Furukollen samtidig

Grunnen til at også Winsnes Maskin og Transport AS blir med på informasjonsmøtet, er nemlig at også Furukollen steinbrudd på Støren, også er i en reguleringsprosess. De to områdene går ikke over i hverandre, men ligger ikke langt fra hverandre i terrenget. Politikerne ønsket at disse to reguleringsprosessene skal ses på i sammenheng. Dermed står nå reguleringsprosessen for Olaplassen grustak i bero, mens planprogrammet for Furukollen steinbrudd jobbes med. Planprogrammet legges straks ut. Så skal de to reguleringsplanene utarbeides parallelt, og skal ses i sammenheng.

Et av hovedpoengene for å gjøre det slik, er ifølge Enodd at det er ønskelig med en ny adkomstvei til Furukollen steinbrudd. I dag går den bratte veien opp til steinbruddet, via Engan. Et mål med reguleringsplanene, er å se om det er mulig å få til en vei fra Olaplassen grustak over til Furukollen steinbrudd. Et annet alternativ, er å utbedre dagens vei opp fra Engan.

Hvor utvidelsen av Furukollen steinbrudd vil skje, avhenger dermed av hvilken veiløsning som blir valgt, forteller Sissel Enodd.