Det ene feltet på E6 ved Horg kirke er fortsatt sperret som følge av jordraset som gikk på mandag.

Sikring

- De jobber på spreng for å sikre skredgropa før neste regnskyll, sier geotekniker Eivind Schnell Juvik i Statens vegvesen.

Det stengte feltet blir ikke åpnet før skredgropa er sikret og vann på avveier er blitt håndtert, opplyser Juvik.

- Vi vil ha ett felt stengt der så lenge de jobber der. Planen er å åpne begge feltene i løpet av dagen om de blir ferdig med sikringa, sier Juvik.

Skredgropa skal slakes ut, og så blir skredløpet sikret permanent. I området er det bekker som vegvesenet ønsker å få et mer kontrollert løp for for å hindre nye ras.

Fare for nye ras

- Hele skråninga har potensielle steder der det kan gå ras igjen, sier Juvik.

I tillegg mangler det fanggrop mellom skråninga og E6 slik at jordraset gikk direkte ut på E6.

Store konsekvenser

- Selve skredet var lite, men det fikk store konsekvenser når det havner rett ut på E6, sier Juvik.

Les også: Se bildene fra jordskredet

E6 var stengt i tre timer på mandag, og det førte til trafikkaos i området. Juvik forteller at det var mangelfulle omkjøringsmuligheter for tungtransporten. En sjåfør av et polsk vogntog ignorerte beskjeden fra politiet om ikke å kjøre fylkesveien på vestsida av Gaula, og kjørte seg fast.

Venter på ny E6

Hadde ny E6 vært på plass, kunne bilistene ha brukt dagens E6 som omkjøringsvei. Den har en  helt annen standard enn den gruslagte og smale fylkesveien på vestsida av Gaula.

- Vi er like usikker som alle andre på når ny E6 blir bygd. Bilistene må rett og slett leve med at det kan gå ras, sier Juvik.

Juvik opplyser at det såvidt han kjenner til, ikke er foretatt systematiske kartlegginger av rasfarlige partier av E6, men at dette er gjort for et par år siden på fylkesveg 30 fra Støren til Røros. Vegvesenet har rassikringsplaner E6 er inkludert, og prosjekter prioriteres ifølge Juvik ut fra hvor stort prosjektet er om hvilke konsekvenser et ras kan få.

Nye Veier har fått ansvaret for E6-strekninga mellom Kvål og Ulsberg, og har ikke villet gi signaler om hvilken plassering den har på prioriteringslista.

Skredløpet skal sikres før E6 kan åpnes helt.
Geotekniker Eivind Schnell Juvik.