Avsporinga i Singsås mandag morgen kunne ha gått mye verre dersom toget hadde forlatt skinnegangen og veltet ut i Gaula. Sporet går i en kurve på stedet, og i innersvingen er det bratt ned til elva.

– Vårherre er jernbanemann, det ser vi flere ganger. Som regel går det bra, sa Bjørn Holt ved rasstedet mandag.

Denne gangen kjørte lokaltoget ut til motsatt side i forhold til elva, og veltet heller ikke. Den fremste boggien flyttet seg cirka én meter til sida. Det oppstod skader på støtdemperfester, og toget ble ødelagt i fronten. Jord og sand trengte inn i vitale deler i motor og understell.

Slo på nødbremsen

Ei kraftig skur av vannblandet jord og sand stod som en dusj foran toget. Frontruta ble tildekket, og lokomotivføreren trodde at ruta skulle bli knust, ifølge Bjørn Holt. Han sier at lokomotivføreren rakk å slå på nødbremsen før toget kjørte inn i raset. Det dukket opp trær i lysstrålen til toget, og da er det bare én ting å gjøre, forteller Holt.

– Hva tenker en lokomotivfører når dere opplever sånne ting?

– Vi vet jo ikke hva som venter oss, så det er bare å håpe på det beste, sier Bjørn Holt.

Han er verneombud for lokomotivførerne og ble tilkalt for å bistå med sleping av togsettet bort fra rasstedet.

Tømmerhogst

En meterlang bit av en granstamme fulgte med under fronten av toget i nesten 100 meter. Stammen på 30-40 centimeter i diameter ble kappet av toget da det kom. Bjørn Holt regner med at farten var 90 kilometer i timen da nødbremsen ble slått på. Det var cirka 20 passasjerer i toget, og de opplevde høge smell og risting før toget stoppet.

Les mer: Holder vakt døgnet rundt på Rørosvegen

Pressevakt i Jernbaneverket, Randi Folke-Olsen, opplyste klokka 10.45 tirsdag at man regner med å åpne Rørosbanen for trafikk i løpet av tirsdag. Dagen brukes til å bytte ødelagte sviller, og sporet blir visittert. Hun kjenner ikke til hvor store skader det ble på toget, som ble slept vekk fra rasstedet mandag kveld.