Daglig leder og eier Tore Ramlo i Ramlo sandtak studerte kartlegginga Norges Geologiske Undersøkelser (NGU) har gjort i Midt-Norge, og oppdaget at den uvanlige bergarten rhyolitt finnes på Hovin.

Grunneiere sa ja

Rhyolitt er godt egnet til veibygging og asfalt, forteller Ramlo. Han tok kontakt med tre grunneiere i et område ved Tømmesdalsvegen, og alle tre sa ja. Nå er han i gang med å søke om godkjenning av et stort steinbrudd, og torsdag kveld var det informasjonsmøte i Tømmesdalen grendahus om Koloåsen steinbrudd. Ifølge skisser vil steinbruddet bli lite synlig, men hørbart.

– Det er mulig å drive i steinbruddet i mange år, og vi planlegger å ta ut 200.000 tonn i året, forteller Ramlo.

Ramlo opplyser at store steiner skal tas ut fra steinbruddet, og kjøres til Hofstad næringspark der Ramlo sandtak har ett av Norges største knuse- og sorteringsanlegg. Ramlo har i bakhodet at Gauldalen står foran store veibygginger om noen år, og at rhyolitten dermed kan bli ettertraktet. Ifølge et grovt overslag Ramlo gjorde på møtet, vil det bli over 6000 lastebillass i året.

– Dessverre er det ikke slik at en har slike forekomster i veikanten, sier utreder Sissel Enodd i Multiconsult.

Støy og støv

Under møtet legger ikke Multiconsult skjul på at det vil bli støy fra steinbruddet og fra steinkjøringa. Enodd opplyser at det skal lages støyutredning og støysonekart, og at det er aktuelt med vanning og kloring for å dempe støv.

Multiconsult har laget en tidsplan der det er høringsfrist for planprogrammet fram til 6. januar, og så skal Melhus formannskap behandle dette i løpet av våren. Deretter skal det utarbeides planforslag og konsekvensutredning, og dette skal ut på høring i perioden januar-mars i 2018. Går alt som planlagt, ser Multiconsult for seg at reguleringsplanen behandles våren 2018.

Ekstrainntekt

20 personer sitter i salen i grendahuset, og deriblant de tre grunneierne Egil Aamot, Arne Kvamme og Grethe Bones som alle er positive til steinbruddet. De mener steinuttaket kan gi ekstrainntekter til gårdene.

– Jeg tror steinbruddet vil tvinge seg fram uansett fordi dette er en ressurs det er mangel på her i landet. Uttaket kan bety at vi får en oppgradert fylkesvei etter hvert, og steinbruddet kan gi arbeidsplasser, sier Bones.

Kari Trætteberg er grunneier i nærheten av det planlagte steinbruddet, og hun mener at fylkesveien ikke vil tåle steintransporten. I tillegg er hun betenkt over å miste muligheter til å bruke nærmarka, og at viltkorridorer kan bli stengt. Osvald Andreassen frykter enda mer plager fra fylkesveien enn han har i dag.

Veisituasjonen

Anders Lehn, leder for Hovin idrettslag og nestleder i FAU for Hovin skole, sier etter møtet at steinbruddet kan være akseptabelt for Kvennabakken skianlegg bortsett fra at det kan bli støv i området. Når det gjelder trafikksikkerheten forbi Hovin skole og barnehage, er han svært bekymret fordi tungtrafikken på dagtid kan øke kraftig. Han mener det må settes inn sikringstiltak av hensyn til de myke trafikantene.

Les mer: Hele bygda møter på dugnad.

Osvald Andreassen (til venstre) bor fire meter fra Tømmesdalsvegen, og ønsker ikke mer trafikk. Foto: Gunn Heidi Nakrem