- Jeg mener det må være fire felt på E6 forbi Melhus sentrum, men trafikksikkerheten er ivaretatt med midtdeler. Mange husker hvor konfliktfylt det var å få bygd E6 her. Hvis vi krever å få firefelts E6 her samtidig som at E6 fra Skjerdingstad til Ulsberg skal bygges, skyter vi oss selv i foten, sier ordfører Gunnar Krogstad (Ap).

Kom med innspill

Trønderbladet skrev i juni om at ordfører Krogstad mente det fikk holde med to felt på E6 forbi Melhus sentrum, og at det hastet mer med godsterminal på Torgård.

Les også: Vil likevel ha fire felt

Spørsmålet om antall felt på E6 Melhus tok Krogstad opp under Trondheimsregionens møte i juni, og der vedtok ordførerne at de vil ha fire felt på E6 forbi Melhus sentrum. Uttalelsen er et innspill til Nasjonal transportplan.

Les også: - Haster mer med godsterminal

Krogstad mener det er naturlig at det blir fire felt hele veien fram til Støren, men at det ikke haster med fire felt på dagens E6 forbi Melhus sentrum. Dette mener ikke regionsjef Roar Melum i Norsk lastebileier-forbund ifølge Adresseavisen.

- Kraftig forsinkelse

- Dette bør ikke kobles opp mot porteføljen til Nye Veier, og gjør en det, vil dette bety en kraftig forsinkelse av E6 fra Skjerdingstad til Ulsberg som er med i Nye Veiers porteføljen. Hvis vi krever at det skal reguleres og bygges for fire felt samtidig som resten av strekninga, betyr det at E6 sør ikke blir prioritert, mener Krogstad.

Krogstad mener det er Statens vegvesens ansvar å få i gang planlegging og regulering til fire felt på E6 Melhus, og ikke Nye Veiers ansvar. En reguleringsplan kan ta 3–4 år mener Krogstad.

- Dersom noen mener dette er for lang tid, må de ta det opp med Stortinget. Det er bare slik, og det er Statens vegvesen som har ansvar for den strekninga, sier Krogstad.

Les også: Vil ikke blokkere for fire felt på Hovin

Ordføreren viser til at det var sterk strid rundt E6 Melhus på grunn av bruk av dyrkajord og fordi både hus og bedrifter måtte vike for nyveien. Først la ikke vegvesenet opp til at E6 Melhus skulle få midtdeler, og ga seg etter at daværende ordfører Erling Bøhles kamp for midtdeler.

Les også: Glede i vegvesenet over midtdeler