Ved å skrape sammen resten av tidligere års bevilgninger og de 20 millionene som kan komme neste år, mener Statens vegvesen at summen vil holde til at en entreprenør kan gå i gang i 2017.

Les også: 20 millioner til E6 Soknedal

Les også: Saktegående kø ut av Melhus

Overføring

– Det er en del penger som kan overføres fra bevilgning i 2015 og for 2016, og til sammen med de 20 millionene regjeringa vil gi gjennom statsbudsjettet, kan vi ha i underkant av 80 millioner kroner. I en oppstartsfase går det ikke med så mye penger, og det kan bli mulig med en oppstart neste år, sier prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen.

Ifølge Bjørgård er konkurransegrunnlaget for E6 Soknedal klart, og mye av grunnervervene er unnagjort. Det første den valgte entreprenøren vil gjøre ifølge Bjørgård, er å starte arbeidet med å klargjøre for tunnelbygging.

Om E6-skuffelsen

I lørdagsavisa uttrykte ordfører Sivert Moen (Sp) sin skuffelse over H/Frp-regjeringas lave bevilgning til ny E6 som koster 1,5 milliarder kroner, ved å si at det ikke blir anleggsstart av 20 millioner kroner.

– Vi kan ikke bevilge mer enn stipulert fra vegvesenet. Nå kommer vi til å gå gjennom flere veistrekninger som vi stusser på innmeldt beløp for. Ingen har interesse av at det er pengene det står på, sier stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H). Bjørgård er ikke kjent med at vegvesenet kun har bedt om 20 millioner kroner til E6 i Soknedal neste år.

Aarbergsbotten viser til det lokale ønsket om tunnel som et enstemmig kommunestyre står bak.

– Vi skulle veldig gjerne sett at dette veiprosjektet kom mye raskere, og jeg skal gjøre mitt for å stå på i denne saken. Vegvesenet oversendte prosjektet til kvalitetssikring 2 i august, og KS2 må være ferdig før prosjektet kommer til Stortinget. Erfaringsvis vil ikke Stortinget behandle dette før i 2017, sier Aarbergsbotten.

Kvalitetssikring

Statens vegvesen har fått innkalling til Samferdselsdepartementet kommende mandag som en oppstart på kvalitetssikringa (KS2). Ifølge prosjektleder Bjørgård har det norske firmaet Metier og Møreforsking fått oppdraget med å gå gjennom prosjektet E6 Soknedal.

– Dette er et rimelig enkelt prosjekt, og vi mener grunnlaget vi har sendt fra oss, er godt, sier Bjørgård som ikke frykter at E6-prosjektet kommer i retur.