Regjeringa foreslår å sette av 20 millioner kroner til E6 Soknedal i neste års statsbudsjett. Bevilgninga er betinget av at Stortinget vedtar bompengesøknaden, opplyser stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H).

Les også: Ikke byggestart før tidligst mai

Forslaget

- I budsjettet for 2017 foreslås det 20 millioner kroner til anleggsstart på strekningen Vindåsliene-Korporalsbrua i Midtre Gauldal kommune. Bevilgninga er med forbehold om Stortingets tilslutning til delvis bompengefinansieringa av prosjektet, noe det er lokal og regional tilslutning til. Regjeringen tar sikte på at forslag om delvis bompengefinansiering blir lagt fram for Stortinget så snart nødvendige avklaringer foreligger, opplyser stortingsrepresentant Aarbergsbotten.

Statens vegvesen skal bygge E6 Soknedal, og har kostnadsberegnet den til 1,5 milliarder kroner. Ifølge prosjektleder Lars Bjørgård, vil vegvesenet kunne ha E6 Soknedal ferdig på tre år.

I fjor opplyste Aarbergsbotten, at regjeringa ville sette av 50 millioner kroner til E6 Soknedal i statsbudsjettet for 2016.

- Hva er grunnen til at dere ikke setter av mer til E6 Soknedal neste år?

- Det gis bare penger til hva som er forventet å bli brukt på ett år. Det gis aldri hele beløpet i en gang. Dessuten er det bevilget penger tidligere som nok ikke er blitt brukt opp, forklarer Aarbergsbotten.

Aarbergsbotten antyder at regjeringa kan komme til å gi mer enn de 20 millionene, når revidert statsbudsjett skal behandles.

Les også: Statens vegvesen skrinla byggeplaner

Les også: Satte av 50 millioner for 2016

Venter

Trønderbladet har for noen dager siden, skrevet at vegvesenet venter på en konsulent for KS2 - kvalitetssikring av kostnadene,siden byggeprosjektet koster mer enn 750 millioner kroner. I tillegg venter vegvesenet på behandling av bompengesøknaden.

- Nå må vi bare bli ferdige med KS2, få behandlet bompengesøknaden, få ut anbudet på bygging og så kommer gravemaskinene, forteller Aarbergsbotten.

Bompengesøknaden er fortsatt ikke behandlet av Stortinget. Mai eller juni er tidligste oppstartsperiode ifølge prosjektleder Bjørgård. Da er forutsetninga at Stortinget har behandlet bompengesøknaden senest i desember. Vegvesenet trenger ifølge Bjørgård, 4-5 måneder på å få ut anbudsgrunnlag og få antatt den som skal bygge E6 Soknedal.

I Stortinget på nyåret

- Siden vi får KS2, får vi ikke behandlet bompengeproposisjonen før på nyåret, opplyser Aarbergsbotten.

Blir det behandling først etter jul, vil det innebære at anleggsstart før blir neste sommer ettersom vegvesenet trenger tid til anbudsrunden. Ifølge Aarbergsbotten har kvailtetssikringa av E6 Soknedal nå startet.

Tunnel ga prisøkning

- Årsaken til at det har tatt lenger tid for oppstart, er det lokale ønsket om tunnel i stedet for utbedring av eksisterende trase, som opprinnelig planlagt. Det har ført til at prosjektet er blitt nesten dobbelt så dyrt, og det har vært behov for nye runder med planer og kvalitetssikring av hele prosjektet, opplyser Aarbergsbotten.

Les også: Kjempet for tunnel

Les også: Håpet på start i 2016

Les også: Fikkk E6 Soknedal ut av Nye Veier

Aarbergsbotten og stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (Frp) mener det er verdt å vente, og at det kan være mulig å spare inn tid fordi bygging av tunnel kan skje uavhengig av E6-trafikken.

Les også: Tunnelløsning godkjent av kommunestyret

- Løsninga som nå velges, blir langt bedre enn den som opprinnelig var planlagt, og som vi har stor tro for at det var verdt å vente på. Samferdsel har vært blant de største satsingene for Høyre-Fremskrittsparti-regjeringen og våre to partier.. E6 er hovedpulsåren gjennom landet, og fortjener en høyere standard enn i dag, uttaler de to.

Stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten.