Tidligst i mai eller juni neste år blir det oppstart for E6 Soknedal, opplyser prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen.
Venter
Skal det bli byggestart på den tida neste år, må flere ting inntreffe først. Statens vegvesen venter på KS2 – altså kvalitetssikring fordi byggesummen er over 750 millioner kroner. Den saken ligger fortsatt i Samferdselsdepartementet, forteller Bjørgård.
- Vi venter på en KS2-konsulent, sier Bjørgård.
Det neste som må klaffe, er at Stortinget behandler bompengesøknaden før nyttår. Heller ikke i den saken har vegvesenet fått noen signaler om når den er ferdigbehandlet.
Les også: Reguleringsplanen ble godkjent
Les også: Samferdselsministeren ville vente til neste år
- Først må det være en ekstern kvalitetssikring, og den tror vi går rimelig greit. Vi håper at vi har gjort en god jobb, og vi har vært veldig bevisste på å gjøre jobben vår, sier Bjørgård.
Les også: Reagerte på vinglete kjøring
Bompenger
Vegvesenets håp er altså at kvalitetssikringa ikke før til at prosjektet kommer i retur, men at E6 Soknedal fort kan gå til neste etappe som altså er behandling av bompengesøknaden.
Les også: Dette vil bommen koste
Når bompengesøknaden er behandlet, vil det gå 4–5 måneder før anleggsstarten kan skje, opplyser Bjørgård. Dette er tida vegvesenet trenger for å få sendt ut anbudsgrunnlag og få antatt anbyder. Dermed blir det mai eller juni før det blir anleggsstart, tror Bjørgård.
Les også: Mange blir berørt av støy
- Vi regner med å kunne bli ferdig med E6 Soknedal i løpet av 2020, sier Bjørgård.
Statens vegvesen bygger E6 Soknedal, mens Nye Veier har strekninga ellers mellom Ulsberg og Melhus.
Fylkesvaraordfører Gunn I. Stokke (Sp) har i et leserinnlegg i Trønderbladet spurt om hvem som trenerer E6 Soknedal.
- Det har jeg ingen kommentar til, sier Bjørgård.
Trønderbladet har tatt skriftlig kontakt med presseseksjonen i Samferdselsdepartementet for å høre om når bompengesøknaden er planlagt behandlet i Stortinget, og venter på svar.