- Det skaper en forferdelig usikkerhet når Nye Veier ikke er tydelig nok, og jeg håper at Nye Veier kan være konkrete når de i oktober skal uttale seg om prioritering av E6-strekninger i Trøndelag. Jeg håper at E6 sør kommer først, sier varaordfører Stine Estenstad (H).

Prioriteringa

Nye Veier har bebudet at de kommer med en uttalelse om prioritering av E6-strekning i Trøndelag i løpet av høsten. Signaler fra administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland om at Nye Veier vurderer å bygge E6 mellom Ranheim og Værnes først av hensyn til et EU-direktiv om tunnelsikkerhet, har ikke falt i god jord sør for Trondheim. I starten var varaordfører Stine Estenstad med på kakejubelen for E6-bygging i Trøndelag, men nå synes hun usikkerheten om når det blir E6-start i Melhus tærer på.

- Vi må få et tydelig signal i oktober, og ikke noe vagt om at de tenker å prioritere E6, sier Estenstad.

Estenstad har en forventning om at faktagrunnlaget som blant annet Bygg vei no har lagt fram, kan bli avgjørende.

Les også: Ordføreren har ikke gitt opp håpet om E6-start

Les også: Nye Veier ga signal om parallell-bygging

- Ulykkesmessig er nok E6 sør mer belastet enn E6 nord for Trondheim. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg synes strekket sør for Trondheim burde komme tidlig. Det kan være at Nye Veier vil kjøre parallelt når det gjelder E6-bygging. Nå skal de vise at Nye Veier har livets rett, sier Estenstad.

Åpent møte torsdag

Torsdag kveld kommer direktør Finn Aasmund Hobbesland og rådgiver for grunnerverv Magne Andreas Buaas Bye fra Nye Veier kommer til åpent møte i Melhus torsdag kveld. Da håper Estenstad at de mange E6-berørte kan få et signal om når de kan forvente å miste eiendommene sine, og om de får innløsning straks reguleringsplanene er vedtatt slik Statens vegvesen har lovt. Under møtet som er i kommunestyresalen i Melhus rådhus, deltar også prosjektleder Lars Bjørgård fra Statens vegvesen.

Les også: Etterlyste informasjon til E6-berørte

- Alle vil ha vei, og det er ingen tvil om det. Melhus er sterkt berørt, sier Estenstad.

Les også: Ordføreren vil likevel ha fire felt forbi Melhus sentrum

Usikkerhet

Estenstad peker på at E6-berørte kan komme til å måtte leve enda noen år i usikkerhet, og at det skaper utfordring for Melhus som kommune at ting er satt på vent. Områder blir båndlagt, og huseiere blir i tvil om de kan pusse opp huset, peker varaordføreren på.

- Mange ting henger i lufta, mener Estenstad.

Varaordføreren mener det trengs en avklaring på hva som skjer med eiendommene til de mange E6-berørte om det tar tid før E6 fra Skjerdingstad til Ulsberg bygges, og hun mener at Nye Veier må gi et svar på om eiendommer blir innløst umiddelbart etter at reguleringsplanene er vedtatt. Så langt har ikke Nye Veier villet gi noe tydelig svar på dette ifølge Estenstad.

Klar beskjed til politikerne

Næringsforeningsleder Hans Petter Øien Kvam har store forventninger til hva E6-bygging kan bety for næringslivet lokalt. Han mener det er et klart svar på hva som må til nå:

- Det er så enkelt som å få på plass reguleringsplanene. Uten dem vil ikke Nye Veier prioritere E6 her. Det blir i hvert fall ingen ny vei uten at reguleringsplanene er på plass, sier Øien Kvam.

Reguleringsplanene for E6 skulle ha vært behandlet av Melhus kommunestyre før sommerferien, men ble utsatt fordi det kom så mange merknader.

I Melhus har formannskapet nylig hatt førstegangs behandling av reguleringsplanen for Hovin, og formannskapet har ønsket å ha en samtale med fylkesmannen, for å få fylkesmannen til å trekke innsigelsene om kryss og deponi. Reguleringsplanen skal vedtas av kommunestyret i dag tirsdag, men kan bli stoppet av fylkesmannen om innsigelsene står ved lag.