Lange godstog kan gi mer lønnsomhet enn korte, men er det sporkapasitet til slikt?

Rapport

Det spørsmålet reises i en rapport fra Dovre Group Consulting og Transportøkonomisk institutt. De tar for seg lengden på godstog på oppdrag for Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet som vil ha en økonomisk vurdering av godsterminal sør for Trondheim.

Les også: Anbefaler godsterminal sør for Trondheim

Ifølge rapporten som ble lagt fram på mandag, er det i praksis i dag ikke mulig å kjøre 1000 meter lange tog på strekninga mellom Lillehammer og Støren. Årsaken er at kryssingssporene ikke er lange nok. Skal slike spor bygges, vil det ifølge rapporten være behov for 13 kryssingsspor og dette vil koste 2,8 milliarder kroner.

Les også:Ingenting til ny godsterminal

- 1000 meter lange godstog er imidlertid neppe realiserbart i overskuelig framtid. I Europa er bruk av godstog med denne lengden kun på forsøksstadiet, og det er stor usikkerhet knyttet til tekniske utfordringer, materiell, strømforsyning og annen infrastruktur samt operative konsekvenser for aktøren ei markedet, heter det i rapporten.

Av tekniske utfordringer nevnes i rapporten det å ha nok bremsekraft.

Europeisk standard

I rapporten vises det til at 740 meter lange tog er definert som europeisk standard.

- Tog med lengde i denne størrelsesorden kan på sikt være ett av flere egnede tiltak for å øke andelen av gods på jernbane, framkommer det i rapporten.

Blir godstogene 750 meter lange, vil det ifølge rapporten være behov for forlenging av ni kryssingsspor. Mellom Dombås og Støren er kapasitetsbehovet 26 tog begge veier, og dette inkluderer persontog.