40 elever går på Budal skole i år. Det er færre enn antallet førsteklassinger som begynte på Høyeggen skole i høst. I Budal er de fem elever i første klasse, men de har undervisning sammen med de to elevene som går i andre.

– Det er både fordeler og ulemper med å være en så liten skole, forteller rektor Odd Arne Haugen.

Stadig færre elever

Han har vært rektor ved skolen siden 2007, og har sett elevtallet synke for hvert år. Skoleåret 2008–2009 var det mellom 65 og 70 elever ved skolen.

– Det kan jo skje at vi blir sittende uten førsteklassinger et år, men vi får heller håpe at elevtallet stiger igjen, sier han optimistisk.

Reduksjonen i antall elever skyldes ikke at folk flytter, sier Haugen, men snarere mangel på tilflytting. Da det ble lagt ut en del tomter for salg i bygda for noen år siden, opplevde de tilflytting. Etter dette ser det ut til å ha stagnert.

Noe som er svært positivt er at det de siste årene har vært ro rundt skolen.

Store endringer

Det har nemlig vært mye frem og tilbake de siste årene, og fra å være skole med 1. til 10. trinn fram til 2005, ble barneskolen samme år en del av Singsås og Budal oppvekstområde, mens ungdomstrinnet ble en del av Midtre Gauldal ungdomsskole. Dette ble ikke spesielt vellykket, og ordningen ble avviklet allerede i 2007. Så startet diskusjonen om hvorvidt alle ungdomsskolene i kommunen skulle samles til én, og i 2010 ble dette en realitet. Senere har det også vært mye snakk om lønnsomheten i driften av grendeskolene, men nå har skolen fått politisk lovnad om at de er fredet. For en stund.

– Nå har vi fått litt arbeidsro, smiler Haugen.

Og det ligger for så vidt godt til rette for arbeidsro, når det totalt er ansatt kun 10 personer på skolen. Sju er lærere, to assistenter og en lærling. En av assistentene jobber som kontorhjelp to timer i uka, og en av de ansatte har også en 20 prosent stilling som avdelingsleder. Så det er ikke så store forhold.

– Det er få å spille på, og lærerne har ikke så mange de kan diskutere med. Men det er positivt at vi kjenner hverandre så godt, sier Haugen.

I et par år har det vært faggrupper som er felles for hele kommunen, blant annet for å oppveie for lite faglig miljø på de minste skolene, og for at skolene skal samarbeide om lokale læreplaner. Da møtes lærere fra alle skolene i engelsk, norsk, matematikk og uteskole en gang i måneden for felles samlinger, og de kan dra nytte av hverandre.

Krevende undervisning

Undervisningssituasjonen er krevende på en liten så liten skole som Budal, når elever fra flere trinn er i samme klasserom. Første og andre trinn er sammen, tredje og fjerde, og femte til sjuende. Med tilpasset opplæring til alle elever, og tre ulike klassetrinn i samme undervisningssituasjon, sier det seg selv at det stilles krav til lærerne.

– Det blir mye planlegging, fastslår rektoren.

Men i tillegg har lærerne god oversikt over alle elevene, og de sier selv at de ser elevene godt. I tillegg har alle lærene følelsen av at alle elevene er deres egne.

På mange av turene de drar på, er hele skolen sammen. Det er en mulighet større skolen sjelden har, men med 40 elever lar det seg lett organisere. Hele skolen drar også nytte av ressurspersoner i lokalmiljøet, og ikke bare det enkelte trinnet som måtte han tilknytning til vedkommende på ett eller annet vis.

Skolen bruker for øvrig lokalmiljøet mye generelt, og har et nært samarbeid med både lag, foreninger og private, om turer, tema og prosjekter.

Viktig for lokalmiljøet

Skolen i Budal har stått der den står i dag siden 1960, og i 2012 fikk den et betydelig bygningsmessig løft, og fremstår nå som ny. Barnehagen holder til å sokkelen, og barna som går det opplever en myk overgang til skolen. Skolen har god plass og fine lokaler, og rektor Haugen sier smilende at her er det rom for til flere elever.

Han mener skolen er svært viktig for lokalmiljøet i Budal, spesielt i en tid når det ser ut til å være vanskelig å folk til å bosette seg her.

– Jeg tror ikke det hadde blitt noen tilflytting hit, hadde det ikke vært for skolen. Budal skole er viktig for Budalen, fastslår Haugen.