Kjører du fort, forsvinner over 80 prosent av synsfeltet ditt. Tunnelsyn i trafikken kan føre til alvorlige ulykker.

Les også: 101 km/t i 70-sone

Normalt kan vi se rett ut til begge sider uten at vi beveger hodet eller øynene. Men slik er det ikke når vi kjører bil, skriver til nyhetsbyået Newswire.

– Når farten øker, snevres sidesynet inn. I 65 kilometer i timen har synsfeltet krympet til 70 grader. I 130 km/t er synsfeltet vårt bare 30 grader. Da snakker vi om tunnelsyn, sier optiker Olaug Skrøppa, leder i Norges Optikerforbunds trafikkutvalg.

Les også: Tatt for høy fart på skolevegen

Godt sidesyn er viktig for å oppdage farer i trafikken i tide. Sidesynet varsler dersom noe skjer, slik at vi kan sette skarpsynet på det, og handle tidlig.

– Sjåfører med tunnelsyn risikerer å bli overrumplet av biler, dyr eller mennesker som kommer inn fra siden.  I verste fall kan det ende med alvorlige ulykker, sier Skrøppa.

Tunnelsyn oppstår fordi hjernen sliter med å fordøye alle inntrykkene på en gang.

– Når vi kjører fort, mottar hjernen vår veldig mye informasjon på kort tid fra øynene. Det blir litt for mye å fordøye, og da velger hjernen å konsentrere seg om det som skjer rett foran oss, sier Skrøppa.

I mørket er det enda vanskeligere å se hva som skjer i veikanten.

– Dersom det i tillegg er våt veibane, og du har dårlig korrigerte briller, blir det ekstra ille, sier Skrøppa.

Flytt blikket

Å senke farten er det mest opplagte knepet for å redusere tunnelsyn. Men på veier med høy fartsgrense er det ikke sikkert at det lar seg gjøre uten å skape kø eller farlige situasjoner. Da er det et annet råd som gjelder.

– Får du stor nok fart, blir det som å se gjennom to dorullkjerner. Da er det viktig at du ofte beveger blikket fra side til side. Se langt fram og flytt blikket for å få med deg det som skjer på begge sider av veien, sier fagleder Bjørn Eng i Statens vegvesen.

På motorveier, hvor det er lov å kjøre fort, er skog og andre forstyrrelser ryddet bort langs veien. Dermed blir det mindre å holde styr på for sjåførene.

– Dersom det oppstår komplekse trafikksituasjoner, bør du likevel redusere farten slik at du rekker å oppfatte alt som skjer, sier Eng.

Skitne og slitte bilruter reduserer mulighetene for å oppdage farer i veikanten. Solbriller gir deg bedre syn i sterkt lys, men kan også ødelegge for deg.

– Noen solbriller har brede stenger som kan blokkere noe av sidesynet. Det er lurt å unngå disse når du skal kjøre bil, sier Eng.

Sjekk synet

Selv om de fleste har et godt utviklet sidesyn, er det individuelle forskjeller.

– De som har dyptsittende øyne har ofte litt mer begrensninger på sidesynet enn andre. Hengende øyelokk kommer med alderen og skrenker inn synsfeltet noe, sier Olaug Skrøppa i Norges Optikerforbund.

Det finnes også sykdommer som fører til synsfeltsdefekter og tunnelsyn.

– Det er viktig å gå regelmessig til optikeren og få tatt synsundersøkelse. Der vil vi også sjekke sidesynet, slik at vi vet at du er kvalifisert og har lov til å kjøre bil, sier Skrøppa.

OPTIKER: Optiker Olaug Skrøppa leder Norges Optikerforbunds trafikkutvalg. Foto: Rolf Magnus W. Sæther, Newswire
STATENS VEGVESEN: Fagleder Bjørn Eng i Statens vegvesen Foto: Rolf Magnus W. Sæther, Newswire