Lundamo, Hovin og Støren ble uten fasttelefon og internettilgang etter at en entreprenør gravde over en fiberkabel.

Bad om melding

Ordfører Gunnar Krogstad engasjerte seg da han fikk melding om at folk var blitt uten telefonforbindelse. Han bad folk melde fra til ordførerens facebook-side da det ble klart at telefonforbindelsen var borte på tirsdag.

- Det er ikke kommunens ansvar, men jeg ønsket å for undersøkt om dette var et hendelig uhell eller om Melhus kommune har en sårbarhet ved slike hendelser, sier Krogstad.

Krogstad fikk inn meldinger fra folk om at de manglet telefonforbindelse, og noen påpekte at de aldri har hatt mobildekning. En av dem var Svein Hovin som skrev på ordførersida at: Men husk på områder i kommunen hvor det er elendig dekning mobil/bredbånd 365 dager i året! Dette må vi ha på agendaen videre også Gunnar!

- Manglende telefonforbindelse er tungvint for dem det går utover. Samtidig er det områder i Mehus som ikke har hatt dekning noen gang, sier Krogstad.

Les også: Drikkevann bedrer mobildekning

Ordføreren reiser spørsmålet om folk som mister telefonforbindelsen får erstatning slik strømkunder får om strømmen forsvinner som følge av for eksempel kabler som graves over eller trær som faller over strømlinjer. Ifølge Krogstad var folk uten telefonforbindelse i flere timer.

Fiberbrudd

- Entreprenøren har kappet en kabel på Svorkmo, og det førte til at fire mobilstasjoner også ble rammet. Dette er nok årsaken til at folk er blitt uten fasttelefon og internett i et større område, sier pressekontakt Per Arild Meling i Telenor.

Meling opplyser at det var nødvendig å kappe og skjøte kabelen, og at dette tok litt tid. Når det gjelder krav om erstatning overfor entreprenøren, vil Telenor vurdere i ettertid om det er aktuelt.