NRK har hatt stor suksess med konseptet sakte-TV. Det hele startet med Bergensbanen minutt for minutt for syv år siden og siden hundretusener har flokket seg foran ruta for å se programmer som Hurtigruten minutt for minutt og nasjonal vedkveld. NRK har også paret konseptet med et annet populært program, nemlig Sommeråpent.

I år fikk vi være med ombord på Skibladner og se hva Mjøsa og byer og tettsteder langs innsjøen har å by på. Når NRK legger til bidrar folk til å lage stemning rundt Sommeråpent. Neste år kan TV-profilene komme til Gauldal. NRK skal nemlig ut på skinner igjen og frir til små og store steder. Kanskje blir det direkte-TV fra Melhus eller Støren.

– Er det en ting Sommerbåten har lært oss, så er det at vi ikke er redd for små steder. Det første stedet der Sommerbåten passerte 700 000 seere var i Hamnes, da var vi dobbelt så mange ombord i båten som det var folk som bodde der, sier prosjektleder Thomas Hellum til nrk.no.