Enkelte kunder som har bredbånd har slitt med å få tilgang til nettet i området Engan på Støren. En av kundene som har tatt kontakt med Trønderbladet melder om at vedkommende har vært uten nett i to måneder, og at Gauldal IKT stadig setter nye datoer for feilretting uten at noe skjer.

Ifølge teknisk leder for bredbånd i Gauldal IKT, Geir Høgås, er det Telenor som har hovedansvaret for bredbåndstilkoblingen i Engan, og at de må svare for problemet.

- Det var en stor feil med noe støy som påvirket alle som var koblet til på Engan. Bredbåndet leveres imidlertid over kobberen som høre Telenor til, så det er de som har hovedansvaret.

Les også: Langt fram for digitale kommuner

Utfordringer på kobberstrekket

Arne Quist Christensen, leder for modernisering i Telenor Norge, sier årsaken til den fraværende bredbåndstilkoblingen er utfordringer med deler av kobberstrekket.

– Disse utfordringene skaper støy som ødelegger signalene. Det er noe som er rettet, mens det fremdeles er problemer for noen å få signalene, men vi har eksperter som prøver å få rettet dette, forteller Christensen.

Fiber i høst

Christensen kan ikke gi noe tidsperspektiv på når det eventuelt blir utbedret, og sier Telenorkunder slipper å kjøpe ekstra mobildata selv om bredbåndet ikke fungerer.

– Ved bredbåndsproblemer har våre kunder gratis data. Fiberen skal for øvrig også være klar i Engan i løpet av høsten, vi er i gang med utbyggingen.

Telenor skal i fjerde kvartal av 2016 ha utbygd 4G-dekning i 92,5% av arealet i Midtre Gauldal.

Les mer: Hvorfor står det stolper her?

Leder for modernisering i Telenor Norge, Arne Quist Christensen. Foto: Telenor Norge