Da er reguleringsplanen for E6 sørfra til Vindåsliene vedtatt i kommunestyret i Midtre Gauldal. Strekningen går fra Ulsberg til Vindåsliene, men politikerne i kommunen behandlet naturlig nok strekningen bare fra kommunegrensen og til Vindåsliene.

Tidligere på kvelden vedtok de også bompengesøknaden, dog ikke uten litt dramatik.

Tunell med ett løp

Den gikk enstemmig gjennom, uten innsigelser eller diskusjoner. Dette var andregangs- og dermed sluttbehandlingen i kommunestyret i Midtre Gauldal. Planen har vært ute til høring i begge rundene.

To representanter fra Statens vegvesen var der for å legge fram planen for politikerne. Veien blir en to- og trefelts vei med midtdeler. Tunellen som skal bygges, blir ettløps. Men vegvesenet har allerede nå avsatt areal til ett løp til, dersom trafikkmengden øker og det blir behov for toløps tunell.

Arbeidet med denne reguleringsplanen startet januar 2015.

20 merknader

Det har kommet inn totalt 20 merknader til reguleringsplanforslaget. 11 fra privatpersoner og organisasjoner, åtte fra sektormyndigheter og én fra skogsjefen i Midtre Gauldal kommune.

Mange av de private merknadene har gått på erstatning og grunnerverv.

– Det er en prosess som ennå ikke har startet, og som kommer i gang når vi har fått vedtatt planen, sa representanten fra Statens vegvesen.

Mange har også vært opptatt av støyskjermingstiltak, og gjerder for beitedyr og vilt.

– Det er ikke naturlig at denne reguleringsplanen tar stilling til det. Det må avklares nærmere etterpå, sa vegvesenet.

Sideveier har også vært viktig for de som har kommet med merknader, og en del har vært opptatt av hvordan den nye E6’en havner i terrenget.

– Vi mener vi har fått fram en E6-linje som har færrest mulig negative konsekvenser totalt sett.

Men som han presiserte: Det er krav om 90 kilometers fartsgrense på en vei som går i et krevende terreng.

– Da kan vi ikke ha skarpe svinger. Det legger krav til terrenget, og gir ikke mange muligheter.

Ikke ønskelig med kun tunell

Flere har ytret ønske om å legge mest mulig av veien i tunell. Men det er ikke et mål vegvesenet deler.

– Sånn generelt ønsker vi å ha mest mulig av veien ut i dagen. Det er en gang sånn, at vi ikke kan vektlegge den enkelte eiendommen, vi må se på den totale samfunnsnytten. Det er uheldig for enkelteiendommene, men sånn er det.

Alle merknadene fra sektormyndighetene er imøtekommet, for å unngå innsigelser.

Reguleringsplanen fra Vindåsliene til Soknedal sentrum, ble godkjent i 2012. En mindre endring av reguleringsplanen ble gjort i juni i fjor, for å øke standarden på veien.

I januar i år vedtok også kommunestyret reguleringsplanen for Soknedal sentrum til Korporals bru.

Klart til bygging

Det betyr at hele E6-strekket som går forbi Soknedal, er ferdig regulert og klar til bygging. Og når bompengesøknaden også ble behandlet i samme kommunestyret mandag kveld, ligger det til rette for at veien kan påbegynnes neste år. Men det forutsetter at bompengesøknaden går gjennom i Stortinget i løpet av året. Først er hele prosjektet inne til ny vurdering i Stortinget, fordi det har gått over én milliard kroner i kostnader.

Reguleringsplanen for den videre strekningen fra Korpoals bru, forbi Støren og til Gyllan, er ennå ikke ferdig fra Statens vegvesen.