Ønsket fra ordfører Gunnar Krogstad (Ap) om å velge to felt på Hovin framfor fire felt slik Statens vegvesen har tegnet inn, blir ikke etterkommet av Nye Veier. Krogstad mener at fire felt vil ta mye dyrkajord, og han ønsker at dagens E6 med midtdeler skal inngå som en del av ny E6.

Les også: Synes fire felt er plasskrevende

Regjeringa

I et brev til Krogstad som svar på hans henvendelse til Nye Veier om to felt på ny E6 på Hovin, henviser nye Veier til regjeringas vedtak om fire felt. Ifølge vedtaket regjeringa gjorde, skal ny E6 fra Skjerdingstad til Støren ha fire felt mens det skal bygges 2–3 felts E6 fra Støren og sørover til Ulsberg. Vegvesenet har bebudet at de tegner inn mange forbikjøringsmuligheter på strekninga sør for Støren.

Nye Veier slår fast at de ikke godtar tofelts E6 på Hovin. I brevet viser selskapet som har ansvar for strekninga Skjerdingstad-Ulsberg bortsett fra E6 Soknedal, om at regjeringa vil ha fire felt med 100-110-sone. Mellom Håggå og Gyllan vil det bli fire felt i form av ny E6 og at dagens E6 som ble åpnet i 2013 blir lokalvei.

Avkjøringa

De godtar heller ikke at det blir avkjøring fra ny E6 til nordenden av Støren sentrum. Det statlige veiselskapet støtter Statens vegvesens konklusjon om at det blir for komplisert å få inn ei slik avkjøring og at det ikke er langt til avkjøringa til Hovin.

Les også: Ikke byggestart for E6 Soknedal i år

- Vi er også kjent med ønsket om et toplans kryss nord for Håggåtunnelen. Dette er teknisk komplisert i tillegg til at behovet rent trafikalt ikke synes stort nok. Det er relativt korte avstander til kryssene på Støren i sør og Hovin i nord. Nye Veier støtter derfor Statens vegvesens syn om at krysset ikke skal reguleres inn i planen, skriver direktør Finn Aasmund Hobbesland i brevet.

Les også: Blir det snarlig byggestart?

Nye Veier skriver også i brevet at de ber om at Melhus kommune stiller seg bak vegvesenets anbefalte forslag for trase og standard for ikke å miste verdifull tid. Vegvesenet anbefaler alternativ 2b. Dette alternativet innebærer at ny E6 mellom Gyllan og Prestteigen legges på jordene parallelt med dagens E6.

Hva med Fylkesmannen?

Tirsdag skal Melhus formannskap se på strekninga på Hovin, og ordføreren ønsker å sette brevet fra Nye Veier opp mot en mulig innsigelse fra Fylkesmannen på bruk av dyrkajord. For å høre om Fylkesmannen vurdere å komme med en innsigelse for å presse gjennom to felt, har ordføreren og rådmannen bedt om et møte med Fylkesmannen. Svaret fra Fylkesmannen er at et møte ikke er mulig før torsdag, altså to dager etter formannskapsmøtet.

Krogstad opplyser at han har bedt om møte med Fylkesmannen for å høre hva de mener om saken, og om Staten snakker med en stemme.

- Både Fylkesmannen, Nye Veier og Statens vegvesen er jo Staten, kommenterer Krogstad.