Ifølge utvalgsleder Svein Fløttum (Sp) har det vært en hestehandel mellom Midtre Gauldal og Nye Veier for å få bygd kryss også nord for Støren sentrum.

Lørdag skrev Trønderbladet på nett at Nye Veier har sagt nei til kryss ved Håggåtunnelen og to felt på Hovin. Dette framkommer i et brev Nye Veier har sendt til Melhus kommune ved ordfører Gunnar Krogstad. Brevet var datert 4. mai.

Les også: Om brevet fra Nye Veier

Dette brevet legges tirsdag fram for Melhus formannskap som skal se på forslaget til reguleringsplan for E6-strekninga Gyllan-Prestteigen. Statens vegvesen anbefaler at alternativ 2b velges. Dette alternativet mener ordfører Gunnar Krogstad (Ap) legger beslag på mye dyrkajord.

Les også: Synes det holder med to felt

Har hatt møter

- Jeg har hatt to møter med Nye Veier, og jeg har god tro på at det blir kryss ved Hagetunnelen, sier Fløttum.

Byttet vekk

Fløttum sier videre at det har vært en hestehandel.

- Vi har sagt fra oss en rasteplass sør for Støren og avkjøring til Haukdalsmyra industriområde i bytte mot kryss ved Hagetunnelen, opplyser Fløttum.

Les også: Gauldalsraset skaper utfordringer

Fløttum mener det er svært viktig at Støren får avkjøring på nordsida når ny E6 kommer.

- Støren er et kollektivknutepunkt og Støren stasjon er svært viktig. Jeg har god tro på at det ordner seg med avkjøringa og vi har god dialog med Statens vegvesen, forklarer Fløttum.

Statens vegvesen og Nye Veier har argumentert for at det er komplisert å bygge et kryss ved Håggåtunnelen, og mener det er så kort avstand mellom Støren og Hovin at bilistene kan nøye seg med avkjøringa på Hovin. Det er Fløttum uenig i.

Når det gjelder to eller fire felt på Hovin, sier Fløttum at han er enig med Nye Veier om at ny E6 bør ha fire felt fram til Røroskrysset på Støren.