Mellom Håggåtunnelen og Brattlitunnelen er det oppdaget et 80 meter dypt lag med bløt leire. Leirlaget stammer fra Kvasshyllraset i september 1345. Kvasshyllraset var Norges største naturkatastrofe og rundt 550 personer omkom. Ifølge beretninger startet katastrofen med et ras nord for Støren og så ble Gaula demmet opp. Innsjøen skal ha strukket seg helt til Bones. Til slutt brast demninga og løsmasser og vann kom farende nedover dalen og inn i Melhus.

Bløt leire

Nå viser det seg at naturkatastrofen også skaper utfordringer for bygging av E6. Melhus formannskap ble tirsdag orientert av Statens vegvesen og Norconsult om alternativer for strekninga Gyllan (Melhus)-Prestteigen (Midtre Gauldal). Da fortalte prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen om hvilke utfordringer vegvesenet står overfor når det gjelder denne strekninga.

På strekninga mellom Håggåtunnelen og Brattlitunnelen har vegvesenet gjort ekstra geotekniske undersøkelser.

- Det var der raset gikk i 1345, og det sliter vi med, fortalte Bjørgård.

Der har vegvesenet oppdaget at det er et 80 meter dypt lag med bløt leire, og Bjørgård sa at det ikke er mulig å bygge vei på slike masser.

Les også: Kan bli for trangt

Ikke to kryss

Statens vegvesen mener også at det blir svært vanskelig å få til et kryss ved Håggåtunnelen slik at det blir avkjøring til Støren slik det er i dag.

- Avstanden til Hovin blir kort, opplyste Bjørgård.

Les også: Se filmen for strekninga Hovin-Kvål

Den eneste avkjøringa til Støren ifølge forslaget fra Statens vegvesen blir ved krysset for fylkesveg 30. Ny Gaula bru skal bygges fordi dagens bru over Gaula har to felt, og eksisterende bru planlagt å bestå opplyste veiplanlegger Christian Sverdrup fra Norconsult. Fra Støren og sørover har vegvesenet lagt inn tofelts vei med hyppige forbikjøringsfelt, og ved Nerøien sør for Støren blir det forbikjøringsfelt på begge sider. Hastigheten sør for Støren er ifølge planene 90 km/t.

Sju forslag

Sju ulike alternativer er vurdert av Statens vegvesen og Norconsult, og anbefalinga er alternativ 2b. Dette alternativet gir tunnel på Støren og E6 på jorder på Hovin, og er ikke identisk med den veilinja som kommuneplanen i Melhus viser.

Les også: Vil ha bare to felt på E6

Prosjektleder Bjørgård sier til Trønderbladet at ny E6 krever stivere linjeføring enn dagens E6 siden hastigheten skal opp. Regjeringa har bestemt at E6 fram til Støren skal ha fire felt.

Prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen forklarer Melhus formannskap hvilke mulige veiføringer som er tegnet inn for strekninga Gyllan-Prestteigen.