Tidligere ordfører Jorid Jagtøyen som er nyvalgt leder i Sør-Trøndelag Senterparti, reagerer kraftig på at partikollega Tomas Hallem i Nord-Trøndelag mener det er en selvfølge at Nye Veier prioriterer bygging av ny E6 i Nord-Trøndelag framfor E6 Melhus-Ulsberg.

Angriper partifelle

- Nå har nordtrønderne meldt seg på, i alle fall min partifelle og fylkesleder Tomas Iver Hallem som nærmest truer fylkesordfører Tore O. Sandvik med å prioritere denne strekninga for å vise at det ikke er bare tomme ord om et felles Trøndelag. Jeg vil minne Hallem på at også nordtrønderne har prioritert E6 sør på vei og elektrifisering av jernbane i nord. Var det bare tomme ord eller er det slik at Senterpartiet i Nord-Trøndelag sier ja til ett Trøndelag om de få vei i bytte, uttaler Jagtøyen opprørt til Trønderbladet.

Les også: nordtrønderen forsvarer sitt syn

Misfornøyd med Nye Veier

Hun reagerer også kraftig på at Nye Veier ikke vil sette noen startdato for når E6 Melhus-Ulsberg skal bygges.

Les også: Vil ikke sette startdato

- Dette er å gå på tvers av politiske beslutninger og prioriteringer som et samlet politisk Trøndelag har stått sammen om. Det er et hån mot demokratiet, uttaler Jagtøyen til Trønderbladet.

Jagtøyen sier at hun først trodde at ny E6 mellom Melhus og Skjerdingstad var i boks og hun la merke til at Høyre i Trønderbladet erklærte at de skulle feire med kake.

- Da jeg satte meg inn i uttalelsen fra Nye Veier, så jeg at det ikke var så mye å juble for, sier Jagtøyen.

Jagtøyen sier videre til Trønderbladet at Statens vegvesen har lagt fram tall som viser at E6 fra Trondheim og sørover er svært ulykkesbelastet. Hun er glad for at E6 Soknedal ikke ble med i porteføljen til Nye Veier, og sier at dersom den veibiten ikke var blitt tatt ut, ville det ha gått mange år før det hadde kommet ny E6 der.

Les også: Nasjonal transportplan hadde satt av E6-penger

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier sier i dagens papiravis (Trønderbladet) at det er mer samfunnsøkonomisk å bygge E6 i Nord-Trøndelag enn E6 Melhus-Ulsberg. Hun vil ikke opplyse når E6 Melhus-Ulsberg skal bygges bortsett fra å si at det er til "fornuftig tid".

- Nye Veier ønsker å prioritere E6 nord for Trondheim i stedet for sør for Trondheim. Selv om de vil gå i dialog med trønderske politikere om disse prioriteringene, sier de at om strekninga sør for Trondheim prioriteres først, settes hele utbygginga i fare, sier Jagtøyen til Trønderbladet.

Les også: prøvde å få løfte fra samferdselsministeren

- Folk er blitt lurt

I går skrev Trønderbladet om at stortingsrepresentant Karianne Tung (Ap) mener velgerne, kommunene sør for Trondheim og næringslivet er lurt etter at det ikke ser ut til å bli noen E6-bygging slik Høyre har lovt gjentatte ganger.

Les også: slukker Høyre-jubel

Dette henger stortingsrepresentant Audun Otterstad (Ap) seg på, og han er forundret over at stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H) ikke mener folk er blitt lurt.

Høyrefolk jublet da Nye Veier hadde satt inn E6 Trøndelag i første fase, og snakket varmt om kakespising og samarbeid over fylkesgrensa.

Etter at Trønderbladet skrev om at E6 skulle feires med kake, har det pågått en livlig politisk diskusjon på Trønderbladets nettside og på sosiale medier.

Les også: avfeier at folk er blitt lurt

- En av de farligste

- E6 sør MÅ tas nå, vi snakker om en av de farligste veistrekningene i hele Norge og denne må bli tryggere for folk. Vi har ikke flere liv å miste, i tillegg må det bli enklere og mer effektivt å skape arbeidsplasser i hele Trøndelag. Da må man holde inngått avtaler og følge lokaldemokratiet, uttaler Audun Otterstad (Ap).

Otterstad viser til politisk enighet om elektrifisering av jernbane i Nord-Trøndelag og veibygging i Sør-Trøndelag.

Vil ha svar fra Høyre

- Det blir umulig med en helhetlig utbygging av E6 sør hvis Nord-Trøndelag kommer først nå, de har jo tatt deler av veien for å la Statens vegvesen ha ansvaret for å unngå forsinkelse. Dette gjelder E6 mellom Soknedal sentrum og Korporalsbrua. Spørsmålet Høyre må svare på er om ny E6 sør står ferdig før 2021, ja eller nei, mener Otterstad.

Otterstad mener Høyre har et løfte å holde.

- De har åpenbart handlekraft nok til å gi over 20 milliarder kroner i skattekutt, mest til Norges rikeste. Da burde de også klare å holde det de lover på viktig infrastruktur i Trøndelag.

Audun Otterstad. Arkivfoto