- Ulykka på E6 er forferdelig tragisk, sier avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen.

Tirsdag kveld kolilderte en trailer og tre personbiler.

Les også: Fire skadd i kollisjon

Venter på rapport

Innen 24 timer skal Statens vegvesen ha rapport fra entreprenøren som har kontrakten på veivedlikeholdet, om hvordan brøyting og salting var før ulykka skjedde. Rapporten har ennå ikke kommet, og Solvi viser til at det bare har gått 12 timer siden ulykka.

Har krevd skjerpelse

- Vi har hatt mange runder med entreprenørene om at de må skjerpe seg. Jeg tror ikke det har vært et møte vi har med dem annenhver uke, uten at det har stått noe om dette i referatet. Entreprenørene har et ansvar, og det er kjempeviktig at de er på, sier Solvi.

Statens vegvesen sendte ut ulykkesgruppa som blant annet skal se på hvordan føret var og om hvordan entreprenøren hadde oppfylt bestemmelsen om veivedlikeholdet.

Les også: – Verken bussen eller lastebilene er skodd for det glatte føret

- Tirsdag kveld var det et krevende føre der regn frøs på den kalde bakken. Det kan være at det var saltet like før, men at det hadde regnet bort, sier Solvi.

For strekninga Trondheim-Klett har Statens vegvesen registrert mange avvik, mens det er færre avvik på strekninga Klett-Gauldalen. Denne strekninga har vegvesen kalt gauldalskontrakten. Samme entreprenør har også røroskontrakten.

Strengere krav

Kravene til farbar vei er blitt innskjerpet av vegvesenet. Før gikk det på snødybde før entreprenøren skulle ut og brøyte, men nå er det strengere krav. Entreprenøren skal ha mer folk ute, det skal brøytes og saltes oftere og entreprenøren må følge med på om saltet har regnet bort.

Les også: Vurderer anmeldelse for glatt veg

- Det er ikke alltid helt enkelt å forutsi når omslaget skjer. I går var det meldt byger. Til syvende og sist er det føreren som skal avpasse farten, sier Solvi.

Skilt kan være falsk trygghet

Solvi forteller at vegvesenet planlegger å sette opp et skilt på Klett som kan vise anbefalte omkjøringsmuligheter dersom det er aktuelt. Teknologien gjør at det er mulig å foreta frisksjonsmålinger og ha skilt som viser at det er glatt på veien.

- Det er en faglig diskusjon om vi skal ta i bruk slike skilt. Teknologien kan svikte slik at skiltet ikke gir noen advarsel og så er det kjempeglatt, forklarer Solvi.

Det nye skiltet på Klett kan gi budskapet om at det er glatt på veien, og vegvesenet skal vurdere om skiltet skal vise dette neste vinter.