Kommunen frykter at planen kan true oppvekstvilkår og næringsutvikling.

Statens vegvesen har i løpet av de to siste årene drevet planlegging av den nye europaveien fra Ulsberg til Melhus. Veien skal gå gjennom tre kommuner, Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus. I det siste kommunestyret i Midtre Gauldal ble reguleringsplanen for strekningen Soknedal sentrum til Korporalsbru enstemmig vedtatt, men den neste strekningen møter mer motstand.

Les også: E6 i Soknedal kan bli et halvt år forsinket

Nødvendig å avvente

Ifølge leder for næringsutvalget i Midtre Gauldal kommune, Svein Fløttum, er det nødvendig for kommunen å avvente offentlig ettersyn for reguleringsplanen for strekningen Korporals bru til Prestteigen. Dette vil igjen bidra til forsinkelser for den planlagte veiutbyggingen.

Les også: Lastebilnæringa og ordførere frykter forsinkelser

– E6-planleggingen består av flere deler som skal reguleres, og området ned til Prestteigen er kun én av disse. For kommunen er det nødvendig ikke bare å se den ene planen, men også videre planlegging på Støren, som innbefatter området fra Prestteigen mot Gyllan. Midtre Gauldal planlegger også å utvikle nye næringsarealer mellom Støren og Soknedal. Det vil bli press på disse fordi slike areal er oppbrukte i Trondheim og omegn. Vi må se hele området i sammenheng, både med tanke på framtidig næringsutvikling og det å trygge oppvekstvilkårene i området, sier Fløttum.

Forsinker arbeidet

Planprosjektleder for reguleringsplan Ulsberg-Støren, Idar Lillebo, sier det hender at kommunene ønsker litt mer tid på seg, men det er ikke ofte prosessen med offentlig ettersyn av reguleringsplaner stoppes.

– Akkurat i denne saken ønsker kommunen å se på tilstøtende plan i forhold til videre utvikling. For det videre arbeidet fra vegvesenets side betyr det noen forsinkelser, men akkurat hvor stor tidsforskyvning det blir er det vanskelig å si noe om nå, sier han.

Les også: Peab Anlegg fikk oppdraget

– Katastrofalt

I reguleringsplanen som nå er satt på vent av kommunen, er det ikke lagt inn av- eller påkjørsel fra Soknedal til Støren. Fløttum mener at dette vil få særlig store konsekvenser.

– Det er rett og slett en katastrofe. Med de planlagte tunnelløpene på strekningen Soknedal til Støren må man påregne vedlikeholdsarbeid og stenging i perioder, noe som fører til at trafikken må sluses inn på lokalveiene. Konsekvensen er at en veldig stor trafikkmengde blir gående mellom oppvekstområder og dermed føre til en markant trafikkøkning. Uten flere kryss inn på nye E6 mellom Støren og Soknedal vil denne økende trafikken gå forbi en barneskole og to barnehager. Ønsker derimot vegvesenet å løse inn barnehagene og skolen vil saken stille seg annerledes, men det har vi ikke fått positive signaler på. Planene må derfor ses i en helhet for å se hvordan arealbruket best mulig skal ivaretas framover, sier Fløttum.

– Ingen stor trafikkøkning

Lillebo sier det ikke er snakk om stor trafikkmengde som må sluses inn på lokalveiene, og at trafikkprognosene for en ny lokalvei fra Prestteigen og sørover er omtrent 250 kjøretøy i døgnet i år 2022. Til sammenligning må mengden være over 500 kjøretøy i døgnet før det får innvirkning på støyberegninger.

– Lokalveiene blir i tilfeller med tunnelstengt brukt som beredskapsveier. Dette vil imidlertid skje såpass sjelden at det ikke vil være en vurdering ved planlegging av tiltak langs lokalveien. Når det gjelder næring- og oppvekstområder prøver vi i våre beregninger å ta hensyn på best mulig måte, og hovedprinsippet er også for oss, i likhet med kommunen, å tenke helhetlig, ifølge Lillebo.

Ønsker seg kryss

I planarbeidet for Garli til Prestteigen er det heller ikke med et kryss til fylkesvei 30, noe kommunen har framlagt som ønske. Fylkesveg 30 ligger imidlertid ikke i planprogrammet for Korporalsbrua til Prestteigen som nylig ble vedtatt av kommunen, men inngår altså i det tilstøtende planprogrammet og reguleringsplanen for Prestteigen til Gyllan som er under utarbeidelse.

Et kryss på Prestteigen mellom fylkesveien og E6 utgår ifølge Lillebo altså ikke, men planlegges.

Skal møtes

Nå skal partene møtes for å utrede løsninger.

– Vi er invitert til et møte, og der vil vi forhåpentligvis også avklare løsninger slik at planprosessen kommer seg videre. For at prosjektet E6 Ulsberg til Melhus skal prioriteres med tanke på utbygging av det nye veiselskapet «Nye veier» er det viktig at reguleringsplaner vedtas, sier Lillebo.

– For oss som kommune må vi se på hva vi tåler, men det er altså vegvesenet som må komme med et nytt utkast til plan, avslutter Fløttum.