Hvis Stortinget ikke behandler bompengesøknaden for E6 i Gauldalen i juni, kan Statens vegvesen ikke gi klarsignal til bygging av ny E6 i Soknedal i sommer som planlagt.

Det forteller prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen.

Anbudet

- Vi får ikke sende inn anbudsdokumenter før Stortinget har behandlet bompengesøknaden. Vi kan ha anleggsmaskinene ut etter at bompengesøknaden er behandlet, sier Bjørgård.

Når?

Signalene vegvesenet har fått, er at bompengesøknaden skal behandles i Stortinget i juni.

Blir det ingen behandling da, er neste mulighet i desember.

- Da blir prosjektet et halvt år forsinket, sier Bjørgård.

Reguleringsplanen med tunnelløsninga ble vedtatt av Midtre Gauldal kommunestyre 25. januar.

Vegvesenet venter på at kommunestyrene i Midtre Gauldal og Melhus skal behandle reguleringsplaner for øvrige E6-strekninger.

Les også: Koster 1,5 milliarder kroner

- Alle prosjekter over 750 millioner kroner skal inn til ekstern vurdering hos Vegdirektoratet, og de ville vente til reguleringsplaner foreligger, opplyser Bjørgård.

Les også: Lastebilnæringa og ordførere frykter forsinkelser

20-årsperiode

Regjeringa har tidligere bestemt at E6-strekninga i Soknedal skal holdes utenom porteføljen til Nye Veier. Når det blir byggestart for den øvrige delen av Ulsberg-Skjerdingstad, er det opp til Nye Veier å bestemme. Alle de åtte tildelte veiprosjektene skal være ferdig bygd i løpet av 20 år.

- Vi har ikke fått noen signaler ennå om hvordan prioriteringslista blir, sier Bjørgård.

Statens vegvesen er hyret inn for Nye Veier dette året.

Forventninga nå fra entreprenørbransjen er at anleggsarbeidet på E6 mellom Skjerdingstad og Ulsberg tar til i 2019 når ny E6 mellom Trondheim og Melhus er ferdig.

Les også: Peab Anlegg fikk oppdraget

Statens vegvesen har nylig hatt folkemøte i Melhus, Midtre Gauldal og Rennebu, og planlegger å ha informasjonsmøter til berørte.