– Vi ser behovet i dalføret generelt, også på Støren, sier Arne Holten.

13 leiligheter

Han leder entreprenøravdelingen i Bygger’n Midttømme, som nå satser med et nytt boligprosjekt på Støren. De vil sette opp 13 boenheter ved Folstad, et par hundre meter fra Frøset, ved det som kalles Grutheim.

Tomtekjøpet ble nylig klart, skjøtet er i hånda og de har grovskisse av hvordan de ser for seg boligprosjektet.

– Hvis alt går etter planen, håper vi at de blir ferdigstilt tidlig i 2017, sier Holten.

Leilighetene vil bli lagt ut for salg på nyåret.

Les mer: - Vet at unge flytter

Små og store leiligheter

De har planlagt å bygge fire bygg. Første byggetrinn blir en tomannsbolig, med leiligheter på 110 kvadratmeter med tre soverom.

Andre byggetrinn blir firemannsboliger, med en størrelse på 65 kvadratmeter med to soverom.

Det fjerde bygget skal bli en tremannsbolig med leiligheter over to plan. Dette blir de største leilighetene, på 120 kvadratmeter med tre soverom.

De er spente på mottakelsen.

– Vi tenker målgruppen er fra førstegangsetablerere, til eldre folk og til barnefamilier. Det er leiligheter med tre soverom, som er romslige, sier Holten.

– De skal være i en prisklasse, som gjør det mulig å selge enebolig og flytte rett inn i leilighet uten å ta opp ekstra lån, sier Roger Skjærvold som er daglig leder i firmaet.

Tomta koster tre millioner kroner

Tomta er på litt over tre mål. De betalte rundt 1,5 millioner kroner, og regner med at de må bruke omtrent samme sum på å opparbeide vei, vann og kloakk.

Boligprisene på Støren er mindre enn i nedre Melhus.

– Marginene er så klart mindre enn i Melhus, men tomteprisene er også lavere. Det kan bli litt mindre avkastning. Men det er en prisklasse som mange kan være med på, og prisene på Hovin og Støren er noenlunde like, sier Holten.

I tillegg til vei, vann og kloakk, må de fylle opp masse på tomta, for å møte kravene i forhold til 200-årsflom. De vil måtte fylle opp med masse på opp mot to meter enkelte steder på tomta.

De kjøpte tomta ferdig regulert av kommunen, etter å ha vært i dialog med dem om dette kjøpet i lang tid.

– Dette vil bli en forskjønnelse av plassen, og sånn sett gi en verdistigning for hele området, sier Holten.

Tomta ligger inntil jernbanelinja, men tre garasjer vil ligge nærmest jernbanelinje og dermed dempe for støyen. Som de påpeker ikke er all verden, da trafikken på Rørosbanen er vesentlig mindre enn på Dovrebanen.

Suksess på Hovin

Å kjøpe opp tomter, og sette opp og selge boliger, er en vei de har lyst til å satse videre på, forteller Skjærvold.

De var med på utbyggingen av det nye boligfeltet Teialia på Hovin. De kjøpte opp tomter der, og satte opp eneboliger i rekke. De gikk unna veldig bra.

– Så lenge behovet er der, er det et marked vi vil inn i, bekrefter Skjærvold.

Det er ikke krav om å bygge gangvei bort til Frøsetkrysset, hvor det i dag er gangvei. Det er en strekning på 200 meter.

– Det er en rolig vei med lite trafikk, det er jo egentlig en blindvei, sier Holten.

Les mer: Ingen boliger til salgs på Støren