– Vi må finne vår egen form, og det er ikke sikkert vi skal kopiere det noen andre har gjort før oss, sier leder for Næringsforeningen i Trondheimsregionen, avdeling Melhus (NiT), Hans Petter Øien Kvam.

Men på bakgrunn av ønsker og behov som kom fram under kortreist-møtet som ble holdt denne uka, er det uansett bestemt at Melhus får sin egen paraply eller plattform for kortreiste tilbydere.

En stor suksess

Det er forholdsvis få som markedsfører og tilbyr lokal mat og opplevelser i Melhus kommune, på tross av at kommunen er en stor landbrukskommune. De som gjør det, har heller ikke noe formelt samarbeid.

NiT, Melhusbanken og Melhus bondelag inviterte derfor til åpent møte for å drøfte muligheter for et slikt samarbeid, og det ble en stor suksess. De hadde håpet at det skulle komme 10-15 personer, men så dukket det opp 50.

– Det ble mye mer konkret enn jeg hadde sett for meg på forhånd, sier Øien Kvam.

Nå vil prosjektgruppa jobbe videre med bygging av en felles merkevare, og allerede i neste uke fortsetter de arbeidet. Først skal de registrere de ulike aktørene, planlegge faste møter, og så skal profilen, identiteten og merkevaren bygges videre.

– Vi skal ha den på plass i alle fall i løpet av første halvår 2016, og vi skal ha aktiviteter under denne paraplyen i 2016, garanterer Øien Kvam.

Stort engasjement

Alle deltakerne på møtet presenterte seg selv, etter å ha fått servert en god, kortreist kveldsmat i kantina i Melhusbanken. Mye av hensikten med møtet var også at de ulike aktørene kunne bli kjent med hverandre, slik at det er lettere å samarbeide og bruke andre kortreist-tilbydere.

Rundt bordene satt alt fra nysgjerrige og potensielle tilbydere, med vage drømmer om å ha lyst til å satse på ett eller annet kortreist, til de som er veletablerte. I tillegg var det blant annet politikere til stede, og representanter fra Skjetlein grønt kompetansesenter.

Engasjementet var stort, og enigheten bred, om at det må være mulig å etablere en plattform som for eksempel Den Gyldne Omvei på Inderøy, også i Melhus.

– Det er jo litt rart at Dagens Næringsliv skriver mer om kortreist mat og kortreiste opplevelser, enn det Trønderbladet gjør, uttalte Øien Kvam under møtet.

ETABLERT: Flere etablerte kortreist-tilbydere fortalte om sitt arbeid under møtet. Her er det Torill Mevik fra Konstadtunet ved Ånøya som orienterer om sitt arbeid, med å lage en heltidsgeskjeft av alternativ drift på gården. Konstadtunet ligger i Skaun kommune, men så nært grensa at de fikk være med i selskapet likevel.