– Vi trodde det var uoppnåelig, forteller daglig leder Rune Dullum, ved Slakthuset Eidsmo Dullum på Kvål.

Hvert år kårer Norilia og Norskinn den leverandøren med færrest skader på storfehudene de leverer. I denne konkurransen deltar alle landets slakterier, både private og samvirkeslakterier. For noen år siden hevdet ikke slakteriet på Kvål seg akkurat i toppen.

Men med økt oppmerksomhet og motivasjon, har bedriften klart det.

– En sånn pris er bevis på faglig dyktighet i alle ledd, smiler en fornøyd Dullum.

Krevende kunder

Sjefen lovet kake til de ansatte for hver leveringsrapport som kom fra Norskinn med under to prosent skader på hudene, og det ble etter hvert mye kake.

– Jeg begynte å bli litt bekymret for dem, men de har en såpass aktiv jobb at det gikk jo bra, humrer Charles W. Strand i Norskinn.

Strand var til stede for å overrekke prisen på tirsdag, og kan fortelle at det er til dels eksklusive kunder som til slutt skal bruke storfehuden.

– Norilia, som også selger våre skinn, har svært krevende kunder, som blant andre Louis Vuitton, forteller han.

Den typen luksusprodusenter ønsker i hovedsak storfehuder fra norske slakterier. Norge har produsenter og slakterier som er dyktige på behandling av dyr og slakt, og hudene er lite merket av insektsbitt.

Hard konkurranse

Perioden som prisen er beregnet ut fra, gikk fra høsten 2014 til høsten 2015, og det var svært jevnt løp mellom slakteriene denne gangen. Etter nøye finregning på leveransene, var det bare desimaler som skilte de beste, forteller Strand.

Og siden desimalene var på Slakthuset Eidsmo Dullums side, ble det enda mer kake for de ansatte. Men Strand oppfordrer dem til ikke å legge seg alt for langt bakpå.

– Nå går dere for et like bra resultat neste år! oppfordrer han.

Slakthuset Eidsmo Dullum leverer ca 8.000 storfehuder årlig.