10 ble torsdag formiddag stående igjen på bussholdeplassen i Kvål sentrum da bussen på rute 340 (Størenbussen) suste forbi. En av passasjererne, Ann Tove Buklev, forteller at bussen ikke stanset. Det er ikke første gang dette skjer, og en annen leser har meldt fra om at noen lignende skjedde for noen dager siden.

Hastet

- Jeg skal i begravelse i Trondheim, og er avhengig av at bussen går slik det står i rutetabellen, sier Buklev.

Buklev skulle også ta andre busser for å komme fram til begravelsen på Lade. Bussen hun og de 9 andre skulle ta, skulle komme på bussholdeplassen 10.34. Neste buss går 12.04, og det ville ha blitt enda lenger å vente på toget.

Ringte AtB

Buklev varslet AtB om at bussen suste forbi.

- AtB ringte nettopp og sa at de setter opp buss. Før de ringte, hadde jeg ringt til AtB og sagt at jeg ville kontakte pressen. Ekstra buss ble satt opp først etter at jeg kontaktet Trønderbladet. Da jeg snakket med AtB første gang, sa en representant at det ikke ville komme ny buss. Jeg spurte om vi kunne ringe etter taxi og sende regninga til AtB. Det fikk jeg høre var et alternativ, men at vi måtte søke om å få pengene refundert og det var ingen garanti for at pengene ble tilbakebetalt, forteller Buklev.

Ny buss dukket opp etterhvert, og kom ifølge Buklev nordfra (fra Melhus sentrum).  Bussen kom 18 minutter etter ruta til Trondheim sentrum. Trønderbladet henvendte seg til AtB for å få en kommentar, og fikk først ingen kommentarer fra selskapet. Driftssjef Harald Storrønning sier at Boreal Transport som kjører rute 340, har ansvar for å sette opp ny buss om den ordinære rutebussen er full.

- Her skulle sjåføren raskt ha ringt sin kjøreleder slik at det kunne settes opp ny buss. Boreal har ansvar for å ordne opp. Dessuten skulle vårt kundesenter ha svart at reisende som blir stående igjen, har krav på å få dekket drosje, sier Storrønning.

Stadig flere reiser med rute 340 etter den siste ruteendringa, opplyser Storrønning.

AtB skriver på sin nettside at de har en reisegaranti: "Med AtB reisegaranti forplikter vi oss til å gjøre vårt beste for at du skal komme frem i rett tid. Dersom du allikevel har en klage, skal vi gjøre vårt ytterste for å lære av våre feil slik at det ikke skjer igjen".