KOMMENTAR: Denne uka lanserte Forbrukerrådet sin nye matbørs. Den sammenligner prisen på en rekke av landets mest populære matvarer, og rangerer butikkene fra billigst til dyrest. Den store vinneren er Kiwi, som er billigst over hele landet.

Men det er en matbørs med store mangler. For en lang rekke matvarer er ikke med i sammenligningsgrunnlaget. Blant annet mangler det priser for frukt og grønt, ferskvarer, kjøtt, fisk og sjømat. Dette er jo varer som alle handler, og dermed blir prissammenligningen ikke komplett. Hva hjelper det om handlekurven med melk, mel og toalettpapir er noen få kroner billigere, hvis kotelettene, eplene og laksen drar totalsummen kraftig opp?

Handlekurven inneholder dessuten kun varer som alle butikkene har. Butikkenes egne merkevarer er ikke med. Dette er varer som ofte er de aller billigste. Dermed er kåringen av de billigste butikkene gjort med varer som ligger høyere i pris. Det er mulig å få ned prisen på handlekurven både på Kiwi, Coop og Rema ved å velge deres egne merkevarer.

Til sammen utgjør de varene som ikke er med på Forbrukerrådets matbørs 40 prosent av butikkenes omsetning. I tillegg er heller ikke butikkenes fordelsprogrammer regnet med. Dermed vil brukere av Remas Æ-app, Coop-medlemmer og brukere av Norgesgruppens Trumf få handlekurven enda billigere enn prisen på matbørsen viser.

Rema 1000 sier til Aftenposten at de overhodet ikke kjenner seg igjen i de tallene Forbrukerrådet presenterer. Det er ikke vanskelig å være enig i den uttalelsen, når 40 prosent av handelen ikke er med i sammenligningsgrunnlaget og all rabatt er utelatt.

I sum er man like klok som man var før den nye matbørsen ble lansert. Men all oppmerksomhet rundt priser er en god ting, og spesielt Rema er nok ikke fornøyd med at Kiwi er lavpriskongen. På Støren er de tre store lavpriskjedene, Coop Extra, Rema 1000 og Kiwi, alle til stede. Kiwi sier til Trønderbladet at de nå jobber på spreng for å etablere seg også på Melhus. Det er en velkommen etablering, for er det noe som sikrer lave priser er det konkurranse.